日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB773
Theme・Subtitle メディア史研究の基礎
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6010
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The main subject of this class is the senders of media and journalism.
The primary objective of the course is to provide students with the basics of historical analysis, focusing on the senders while using media as the central perspective.

【Course Contents】

Of the media senders, the case study deals with television senders.
Specifically, we deal more heavily with latecomer stations such as TV Asahi, rather than with first-run stations such as NTV.
This is because the diversity of television has increased rapidly since the emergence of latecomer stations.
The lecture will discuss how to analyze the senders, receivers, contents, and institutions of television.
Since a small number of participants are expected, the course will most likely be conducted in the form of exercises.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 メディア史の基礎
 ▼形式、内容、送り手、受け手、効果
 ▼制度などの社会的要因
 ▼相互比較
 ▼文化研究、カルチュラル・スタディーズ
3 分析の事例①:外国テレビ映画の吹き替えと声優
4 放送法と番組種別
5 分析の事例②:ニュースショーの誕生
6 テレビの送り手に関する資料
 ▼現物とデジタル資料
 ▼NHKと民放各社の資料
 ▼民放連
7 参加者による分析と報告①(1〜2名程度)
 ▼テレビの送り手
8 参加者による分析と報告②(1〜2名程度)
 ▼テレビの送り手
9 日本の民放ネットワークについて
 ▼キー局と準キー局
 ▼ネットワークの3形態:番組編成、報道、営業
10 分析の事例③:関西におけるクイズ番組の繁茂
11 参加者による分析と報告③(1〜2名程度)
 ▼テレビの送り手
12 分析の事例④:関西における主婦向け教養番組の興隆
13 参加者による分析と報告④(1〜2名程度)
 ▼テレビの送り手
14 総合討議、もしくは参加者による分析と報告⑤(1〜2名程度)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 演習における報告(30%)
演習における発言(議論への参加・貢献)(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 木下浩一 『テレビから学んだ時代ー商業教育局のクイズ・洋画・ニュースショー』 世界思想社 2021 9784790717614
2 佐藤卓己 『現代メディア史(新版)』 岩波書店 2018 9784000289207

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】