日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB773/MB773MB773 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア史研究の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The main subject of this class is the senders of media and journalism.
The primary objective of the course is to provide students with the basics of historical analysis, focusing on the senders while using media as the central perspective.
Of the media senders, the case study deals with television senders.
Specifically, we deal more heavily with latecomer stations such as TV Asahi, rather than with first-run stations such as NTV.
This is because the diversity of television has increased rapidly since the emergence of latecomer stations.
The lecture will discuss how to analyze the senders, receivers, contents, and institutions of television.
Since a small number of participants are expected, the course will most likely be conducted in the form of exercises.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | メディア史の基礎 ▼形式、内容、送り手、受け手、効果 ▼制度などの社会的要因 ▼相互比較 ▼文化研究、カルチュラル・スタディーズ |
3 | 分析の事例①:外国テレビ映画の吹き替えと声優 |
4 | 放送法と番組種別 |
5 | 分析の事例②:ニュースショーの誕生 |
6 | テレビの送り手に関する資料 ▼現物とデジタル資料 ▼NHKと民放各社の資料 ▼民放連 |
7 | 参加者による分析と報告①(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
8 | 参加者による分析と報告②(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
9 | 日本の民放ネットワークについて ▼キー局と準キー局 ▼ネットワークの3形態:番組編成、報道、営業 |
10 | 分析の事例③:関西におけるクイズ番組の繁茂 |
11 | 参加者による分析と報告③(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
12 | 分析の事例④:関西における主婦向け教養番組の興隆 |
13 | 参加者による分析と報告④(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
14 | 総合討議、もしくは参加者による分析と報告⑤(1〜2名程度) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習における報告(30%) 演習における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下浩一 | 『テレビから学んだ時代ー商業教育局のクイズ・洋画・ニュースショー』 | 世界思想社 | 2021 | 9784790717614 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |
本授業が主な対象とするのは、メディアやジャーナリズムの送り手である。
メディア=形式を軸としながら、送り手を対象とした歴史分析の基礎を身につけるのが、本授業の主な目的である。
The main subject of this class is the senders of media and journalism.
The primary objective of the course is to provide students with the basics of historical analysis, focusing on the senders while using media as the central perspective.
▼メディアの送り手のうち、事例としてはテレビの送り手を扱う。
具体的には、日本テレビなどの先発局よりも、むしろ後発局であるテレビ朝日などを厚く扱う。
なぜなら、テレビの多様性が急速に高まったのは、後発局の登場以降だからである。
▼送り手、受け手、内容(コンテンツ)、制度などを、どのように分析すればよいのかについて講じる。
▼少人数が予想されるため、演習形式で行う可能性が高い。
*参加した受講生の知識レベルにより、内容を一部変更する場合がある。
Of the media senders, the case study deals with television senders.
Specifically, we deal more heavily with latecomer stations such as TV Asahi, rather than with first-run stations such as NTV.
This is because the diversity of television has increased rapidly since the emergence of latecomer stations.
The lecture will discuss how to analyze the senders, receivers, contents, and institutions of television.
Since a small number of participants are expected, the course will most likely be conducted in the form of exercises.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | メディア史の基礎 ▼形式、内容、送り手、受け手、効果 ▼制度などの社会的要因 ▼相互比較 ▼文化研究、カルチュラル・スタディーズ |
3 | 分析の事例①:外国テレビ映画の吹き替えと声優 |
4 | 放送法と番組種別 |
5 | 分析の事例②:ニュースショーの誕生 |
6 | テレビの送り手に関する資料 ▼現物とデジタル資料 ▼NHKと民放各社の資料 ▼民放連 |
7 | 参加者による分析と報告①(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
8 | 参加者による分析と報告②(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
9 | 日本の民放ネットワークについて ▼キー局と準キー局 ▼ネットワークの3形態:番組編成、報道、営業 |
10 | 分析の事例③:関西におけるクイズ番組の繁茂 |
11 | 参加者による分析と報告③(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
12 | 分析の事例④:関西における主婦向け教養番組の興隆 |
13 | 参加者による分析と報告④(1〜2名程度) ▼テレビの送り手 |
14 | 総合討議、もしくは参加者による分析と報告⑤(1〜2名程度) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習における報告(30%) 演習における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下浩一 | 『テレビから学んだ時代ー商業教育局のクイズ・洋画・ニュースショー』 | 世界思想社 | 2021 | 9784790717614 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |