日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB774
Theme・Subtitle 支援の社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6020
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will study party involved and burdened by hardships, as well as benefactor experience from perspective of unilateral and mutual support. Students will deepen their understanding by discussing specific cases.

【Course Contents】

Students will read texts on unilateral and mutual support. They will share their basic perspectives and ideas. After that, they will select specific cases they are interested in and make presentations. By participating in subject discussions, they will clarify their issue awareness and deepen their sociological analysis.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 文献講読とディスカッション(1)
3 文献講読とディスカッション(2)
4 文献講読とディスカッション(3)
5 文献講読とディスカッション(4)
6 文献講読とディスカッション(5)
7 文献講読とディスカッション(6)
8 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(1)
9 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(2)
10 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(3)
11 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(4)
12 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(5)
13 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(6)
14 まとめ・総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

「授業の目標」に記した、支援と「支え合い」を中心とする各テーマについて、自分の関心のある具体的事例を取り上げ、適宜、資料を収集しつつ、各回の授業で学んだ視点・発想を応用する練習をしてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 文献講読、プレゼンテーション(50%)
ディスカッションへの参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しません。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 崎山・伊藤・佐藤・三井 編 『〈支援〉の社会学:現場に向き合う思考』 青弓社 2008 9784787232915
2 伊藤智樹 編 『ピア・サポートの社会学:ALS、認知症介護、依存症、自死遺児、犯罪被害者の物語を聴く』 晃洋書房 2013 9784771024816
3 佐藤恵 『自立と支援の社会学:阪神大震災とボランティア』 東信堂 2010 9784887139497
4 天田・渡辺 編 『大震災の生存学』 青弓社 2015 9784787233929
5 栗原彬 編 『共生の方へ:講座 差別の社会学 第4巻』 弘文堂 1997 4335501544
6 奥村隆 『他者といる技法:コミュニケーションの社会学』 日本評論社 1998 4535560684
7 梶原景昭 他 『異文化の共存:岩波講座 文化人類学 第8巻』 岩波書店 1997 4000107488
その他 (Others)
上記以外にも、授業中に随時、紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

教材PDFの配布や連絡事項のお知らせ等に「Canvas LMS」を使用します。
教材については、プリントアウトして教室に持参していただくか、あるいはプリントアウトはしなくてもお手元のPC、タブレット、スマホなどの端末で授業中に教材を見られるようにしておいてください。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】