日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB776
Theme・Subtitle 社会運動のパブリックヒストリー実践:環境運動の経験から学ぶ社会のつくり方
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6020
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 【4/17付変更】成績評価方法・基準の平常点内訳を追記.

【Course Objectives】

・In order to create a desirable society and environment, students should be able to think about what they can learn from the narratives of activists and those involved in the movement, and to suggest how to edit and disseminate their experiences.
・To be able to think critically (self-reflectively) about the positionality of the researcher and the viewpoint of research.

【Course Contents】

Based on specific examples and experiences of social and environmental movements, this will be an opportunity for doing public hisotory to think about the future of the environment and society.
As materials, we use recorded videos of various experiences of activists and others in the movement.
We will discuss what we can learn from the experience of the movement by summarizing and sharing the material.
In the end, we aim to create educational materials to consider how to create a future society based on the history of social movements experienced by people.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス・授業計画の検討
2 研究する者の立場性/位置性(ポジショナリティ)
3 公共社会学という方法:いかに社会規範は語れるのか
4 パブリックヒストリーという歴史実践
5 社会運動の語りをもとにした討論(1)
6 社会運動の語りをもとにした討論(2)
7 社会運動の語りをもとにした討論(3)
8 社会運動の語りをもとにした討論(4)
9 ゲストスピーカーとの対話
10 運動経験を社会構想に生かすための討論(1)
11 運動経験を社会構想に生かすための討論(2)
12 環境運動のパブリックヒストリーの教材制作(1)
13 環境運動のパブリックヒストリーの教材制作(2)
14 総合討論・まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

担当する録画映像をテキスト化し、議論すべきポイント(論点)を整理し、それに対する自分の考えをまとめておいてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回の発表内容(50%)
ディスカッションへの貢献(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 見田宗介 『現代社会の理論-情報化・消費化社会の現在と未来』 岩波書店 1996 9784004304654

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 濱西 栄司ほか 『問いからはじめる社会運動論』 有斐閣 2020 9784641150775
2 大野光明ほか編 『運動史とは何か (社会運動史研究) 』 新曜社 2019 9784788516090
3 菅豊・北條勝貴編 『パブリック・ヒストリー入門:開かれた歴史学への挑戦』 勉誠出版 2019 9784585822547
4 金子勇ほか編 『環境と運動 (シリーズ・現代社会学の継承と発展)』 ミネルヴァ書房 2024 9784623096763
5 清水万由子ほか編 『公害の経験を未来につなぐ: 教育・フォーラム・アーカイブズを通した公害資料館の挑戦』 ナカニシヤ出版 2023 9784779517235
6 永野三智 『みな、やっとの思いで坂をのぼる:水俣病患者相談のいま』 ころから 2018 9784907239282
7 上間陽子 『海をあげる』 筑摩書房 2020 9784480815583

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】