日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Sport and Wellness
Course Code MN202
Theme・Subtitle 環境思想・環境倫理を理解し、これからの環境教育の可能性を探る
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWG5210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about environmental philosophy and environmental ethics to create a sustainable society. After that, we will examine the possibility of environmental education as one of the ways to create a sustainable society. .

【Course Contents】

In this lecture, students will learn from literature on environmental philosophy and environmental ethics in Japanese and English. After that we will examine materials on practical cases of environmental education in Japan and abroad and discuss the future of environmental education.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス、自己紹介
2 近現代社会と環境問題(1)「産業革命以降の社会と公害」
3 近現代社会と環境問題(2)「グローバル化と地球環境問題」
4 環境思想の潮流(1)「キリスト教的自然観」
5 環境思想の潮流(2)「ロマン主義〜レイチェルカーソン」
6 環境思想の潮流(3)「人間中心主義と非人間中心主義」
7 環境思想の潮流(4)「エコロジズムと環境プラグマティズム」
8 環境教育の歴史(1)「世界の環境教育」
9 環境教育の歴史(2)「日本の環境教育」
10 環境教育を体験する(1)「内在的自然に気づく」
11 環境教育を体験する(2)「自然観察と環境保全活動」
12 SDGsとESD
13 これからの環境教育について考える
14 全体討議

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習の指示は、履修登録完了後にBlackboard上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業における発表(40%)
授業における討論(30%)
授業内レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 加藤尚武 新・環境倫理学のすすめ 丸善出版 2020 4621305875

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 David Sobel “Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities” Orion Society 2013 1935713051

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】