日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN210/MN210MN210 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル時代のスポーツ栄養学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン(全回オンライン) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程学生対象 2022年度以前入学コミュニティ福祉学研究科生履修不可 |
Gain an understanding of changes to nutritional demands that follow from metabolism during exercise based on the type, intensity, and length of exercise, and learn about the theory and application of nutrition education.
We will learn more deeply about the relationship between sports and nutrition through critical reading of college-level European/U.S. textbooks and research papers in English, and we will discuss the practical issues facing sports on the field and in the arena. We will also simultaneously explore the current state of research and dissemination of sports nutrition science overseas. Students should be familiar with the fundamentals of nutrition science and should be able to read English without much difficulty.
1 | ガイダンス、スポーツ栄養学の歴史 |
2 | スポーツ栄養学の基礎 |
3 | 食事の基本(フードピラミッドと食事バランスガイド) |
4 | エネルギー代謝とは |
5 | 炭水化物と練習・試合 |
6 | 脂肪と体組成・ウエイトコントロール |
7 | タンパク質と筋肉づくり |
8 | ミネラルと骨・血液の健康 |
9 | ビタミン・抗酸化物質とコンディショニング |
10 | 水分補給と体温調節 |
11 | サプリメントとエルゴジェニック |
12 | 成長期と女性スポーツの注意点 |
13 | 栄養アセスメント |
14 | 栄養教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の 2/3 は英文の訳のプレゼンのため予習が前提となり、1/3 は前週の内容の討論に充てるので復習も大事である。予習・復習に毎週約 5 時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Rawson E et al | Williams' Nutrition for Health, Fitness and Sport. 12th Ed. | McGraw Hill | 2019 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, Medicine and Science in Sports and Exercise. |
英語力,プレゼン能力
https://www.youtube.com/channel/UCRBkmlF2SOFH_j5ne9IYhVw
運動時の物質代謝とこれに伴う栄養要求の変化について、運動の種類や強度・時間を踏まえて理解し、栄養教育の理論と応用についても学ぶ。
Gain an understanding of changes to nutritional demands that follow from metabolism during exercise based on the type, intensity, and length of exercise, and learn about the theory and application of nutrition education.
英語の研究論文の講読を通して、スポーツと栄養の関係をより深く学び、スポーツ現場で直面する実践的な課題についても議論していく。同時に海外のスポーツ栄養学の研究と普及の現状についても解説していく。受講生は栄養学の基本的知識を身につけていることと英文を読むのを苦にしない英語力を持っていることが望ましい。
We will learn more deeply about the relationship between sports and nutrition through critical reading of college-level European/U.S. textbooks and research papers in English, and we will discuss the practical issues facing sports on the field and in the arena. We will also simultaneously explore the current state of research and dissemination of sports nutrition science overseas. Students should be familiar with the fundamentals of nutrition science and should be able to read English without much difficulty.
1 | ガイダンス、スポーツ栄養学の歴史 |
2 | スポーツ栄養学の基礎 |
3 | 食事の基本(フードピラミッドと食事バランスガイド) |
4 | エネルギー代謝とは |
5 | 炭水化物と練習・試合 |
6 | 脂肪と体組成・ウエイトコントロール |
7 | タンパク質と筋肉づくり |
8 | ミネラルと骨・血液の健康 |
9 | ビタミン・抗酸化物質とコンディショニング |
10 | 水分補給と体温調節 |
11 | サプリメントとエルゴジェニック |
12 | 成長期と女性スポーツの注意点 |
13 | 栄養アセスメント |
14 | 栄養教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の 2/3 は英文の訳のプレゼンのため予習が前提となり、1/3 は前週の内容の討論に充てるので復習も大事である。予習・復習に毎週約 5 時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Rawson E et al | Williams' Nutrition for Health, Fitness and Sport. 12th Ed. | McGraw Hill | 2019 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, Medicine and Science in Sports and Exercise. |
英語力,プレゼン能力
https://www.youtube.com/channel/UCRBkmlF2SOFH_j5ne9IYhVw