日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN220/MN220MN220 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツ方法学、フィジカルコーチ学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金6/Fri.6 Fri.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程学生対象 2022年度以前入学コミュニティ福祉学研究科生履修不可 |
Learn about the current state of sports methodology research mainly through reading literature such as academic research in international journals and understand the contributions of sports methodology to sports wellness. In particular we will look at training and physical check methods for sports performance analysis and competition events to understand practical sports methodology research techniques.
In this course, students will read academic papers in international journals and present their contents and then interpret and discuss that content with the aim of supporting students’ individual research activities.
1 | ガイダンス・スポーツ方法学研究の手法 |
2 | スポーツパフォーマンス分析に関する文献誦読及び議論 |
3 | スポーツパフォーマンス分析 |
4 | スポーツ種目特性の理解に関する文献誦読及び議論 |
5 | スポーツ種目特性の理解 |
6 | フィジカルチェックに関する文献誦読及び議論 |
7 | フィジカルチェックの考え方 |
8 | 体力トレーニングに関する文献誦読及び議論 |
9 | 体力トレーニングの考え方 |
10 | 種目特性に関する文献誦読及び議論 |
11 | 種目特性に応じたフィジカルチェックとトレーニング |
12 | フィジカルコーチの役割に関する文献誦読および議論 |
13 | フィジカルコーチの役割 |
14 | スポーツ方法学研究のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Javier Mallo | Team sports training -The complexity model- | Routledge | 2020 | 0367860708 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jens Bangsbo | Aerobic and Anaerobic Training in Soccer: Special Emphasis on Training of Youth Players (Fitness Training in Football 1) | Stormtryk | 2007 | 8790170210 |
2 | Jens Bangsbo | Fitness Testing in Football(Fitness Training in Football 2) | Stormtryk | 2011 | 8799488000 |
3 | Jens Bangsbo | Power Training in Football: A Scientific and Practical Approach(Fitness Training in Football 3) | Stormtryk | 2013 | 8799488019 |
4 | Jens Bangsbo | Individual Training in Football(Fitness Training in Football 4) | Bangsbosport | 2014 | 9788799488025 |
5 | Jens Bangsbo | Nutrition in Football(Fitness Training in Football 5) | Bangsbosport | 2017 | 9788799488032 |
6 | Jens Bangsbo | Warm-up in Football: Optimize Performance and Avoid Injuries(Fitness Training in Football 6) | Routledge | 2021 | 0367675056 |
7 | Paul Bradley | FOOTBALL DECODED: Using Match Analysis & Context to Interpret the Demands | Independently published | 2020 | 9798572156942 |
スポーツ方法学研究の現在を、主に、国際雑誌の論文などの文献から学びスポーツ方法学のスポーツウエルネスへの貢献を理解する。特にスポーツパフォーマンス分析や、競技種目に対するトレーニングやフィジカルチェック方法を取り上げ、実践的なスポーツ方法学研究手法を理解する。
Learn about the current state of sports methodology research mainly through reading literature such as academic research in international journals and understand the contributions of sports methodology to sports wellness. In particular we will look at training and physical check methods for sports performance analysis and competition events to understand practical sports methodology research techniques.
本講義では、受講生の自主的な研究活動をサポートする目的として、国際雑誌の論文などの欧文を精読し内容を発表し、その後、各内容について、解説し議論する。
In this course, students will read academic papers in international journals and present their contents and then interpret and discuss that content with the aim of supporting students’ individual research activities.
1 | ガイダンス・スポーツ方法学研究の手法 |
2 | スポーツパフォーマンス分析に関する文献誦読及び議論 |
3 | スポーツパフォーマンス分析 |
4 | スポーツ種目特性の理解に関する文献誦読及び議論 |
5 | スポーツ種目特性の理解 |
6 | フィジカルチェックに関する文献誦読及び議論 |
7 | フィジカルチェックの考え方 |
8 | 体力トレーニングに関する文献誦読及び議論 |
9 | 体力トレーニングの考え方 |
10 | 種目特性に関する文献誦読及び議論 |
11 | 種目特性に応じたフィジカルチェックとトレーニング |
12 | フィジカルコーチの役割に関する文献誦読および議論 |
13 | フィジカルコーチの役割 |
14 | スポーツ方法学研究のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Javier Mallo | Team sports training -The complexity model- | Routledge | 2020 | 0367860708 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jens Bangsbo | Aerobic and Anaerobic Training in Soccer: Special Emphasis on Training of Youth Players (Fitness Training in Football 1) | Stormtryk | 2007 | 8790170210 |
2 | Jens Bangsbo | Fitness Testing in Football(Fitness Training in Football 2) | Stormtryk | 2011 | 8799488000 |
3 | Jens Bangsbo | Power Training in Football: A Scientific and Practical Approach(Fitness Training in Football 3) | Stormtryk | 2013 | 8799488019 |
4 | Jens Bangsbo | Individual Training in Football(Fitness Training in Football 4) | Bangsbosport | 2014 | 9788799488025 |
5 | Jens Bangsbo | Nutrition in Football(Fitness Training in Football 5) | Bangsbosport | 2017 | 9788799488032 |
6 | Jens Bangsbo | Warm-up in Football: Optimize Performance and Avoid Injuries(Fitness Training in Football 6) | Routledge | 2021 | 0367675056 |
7 | Paul Bradley | FOOTBALL DECODED: Using Match Analysis & Context to Interpret the Demands | Independently published | 2020 | 9798572156942 |