日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN222/MN222MN222 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
分子生物学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
初回は対面で実施する。変更になった場合はCanvas LMSで配信する |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程学生対象 |
Students will learn about topics in molecular biology, cell biology, and biochemistry related to sports and health from international journal articles and other literature and deepen their understanding of the molecular basis of phenomena that occur in the human cells and human body.
In this course, students will learn about molecular biology, cell biology, and biochemistry related to sports and health from literature and textbooks in English and Japanese. In addition, to support students' independent research activities, students will read review articles in international journals of their own choice, present the contents, and then explain and discuss the contents.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 生化学の手法 |
3 | 分子生物学・細胞生物学の手法 |
4 | 課題の読み方の説明 |
5 | 生化学講義(糖の代謝) |
6 | 生化学講義(脂質の代謝) |
7 | 課題の発表1(生化学) |
8 | 分子生物学・細胞生物学講義(細胞内シグナル伝達) |
9 | 分子生物学・細胞生物学講義(筋肉) |
10 | 課題の発表2(分子生物学) |
11 | 英語総説文献の検索方法、選定 |
12 | 分子生物学・細胞生物学講義(オルガネラ) |
13 | 分子生物学・細胞生物学研究の実際 |
14 | 英語総説文献発表およびディスカッション、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題発表および英語総説文献発表のために各自準備が必要である。
Students should prepare for the presentation of their assignments and the presentation of the review articles written in English.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | B.Alberts et al. | Molecular Biology of the Cell | GARLAND SCIENCE | 2022 | 9780393884852 |
2 | Donald Voet et al. | Principles of Biochemistry | Wiley | 2018 | 1119451663 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Zsolt Radak | The Physiology of Physical Training | Elsevier | 2018 | 9780128151372 |
PC Zoom
スポーツ、健康に関係する分子生物学、細胞生物学および生化学の話題を国際雑誌の論文などの文献から学び、ヒトの細胞内・体内で起きる現象の分子基盤について理解を深める。
Students will learn about topics in molecular biology, cell biology, and biochemistry related to sports and health from international journal articles and other literature and deepen their understanding of the molecular basis of phenomena that occur in the human cells and human body.
本講義ではスポーツや健康に関する分子生物学、細胞生物学および生化学分野の、日本語または英語の文献や教科書を教材に学ぶ。加えて、受講生の自主的な研究活動をサポートする目的として、受講生が自ら選んだ国際雑誌の総説論文などを精読し、内容を発表し、その後、内容について解説し議論する。
In this course, students will learn about molecular biology, cell biology, and biochemistry related to sports and health from literature and textbooks in English and Japanese. In addition, to support students' independent research activities, students will read review articles in international journals of their own choice, present the contents, and then explain and discuss the contents.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 生化学の手法 |
3 | 分子生物学・細胞生物学の手法 |
4 | 課題の読み方の説明 |
5 | 生化学講義(糖の代謝) |
6 | 生化学講義(脂質の代謝) |
7 | 課題の発表1(生化学) |
8 | 分子生物学・細胞生物学講義(細胞内シグナル伝達) |
9 | 分子生物学・細胞生物学講義(筋肉) |
10 | 課題の発表2(分子生物学) |
11 | 英語総説文献の検索方法、選定 |
12 | 分子生物学・細胞生物学講義(オルガネラ) |
13 | 分子生物学・細胞生物学研究の実際 |
14 | 英語総説文献発表およびディスカッション、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題発表および英語総説文献発表のために各自準備が必要である。
Students should prepare for the presentation of their assignments and the presentation of the review articles written in English.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | B.Alberts et al. | Molecular Biology of the Cell | GARLAND SCIENCE | 2022 | 9780393884852 |
2 | Donald Voet et al. | Principles of Biochemistry | Wiley | 2018 | 1119451663 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Zsolt Radak | The Physiology of Physical Training | Elsevier | 2018 | 9780128151372 |
PC Zoom