日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Sport and Wellness
Course Code MN240
Theme・Subtitle スポーツ文化と教育の未来を考えてみよう
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 第14回は対面で実施する
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWG5210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 前期課程学生対象

【Course Objectives】

Students will learn the basic knowledge of the field-integrated sociology and pedagogy, mainly physical education, related to issues of sports culture and education, through close reading of literature and articles, etc. They will also develop the required professional qualities and abilities by compiling reports and discussing the application of knowledge toward specific issues.

【Course Contents】

Culture and education have a cyclical relationship in daily life, like the chicken and the egg. When we consider sport as a social phenomenon constructed in this cyclical relationship between culture and education, it reflects the present and future of society, and the present and future of the relationship between sport and people. Based on this awareness of the issues, I would like to share our knowledge of the circulation of practice and theory through reading and discussing literature and articles.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション -講義の進め方、学び方について
2 インターネットから検索した記事を共有しよう①-教育に焦点づけて-
3 インターネットから検索した記事を共有しよう②-スポーツに焦点づけて-
4 インターネットから検索した記事を共有しよう③-社会に焦点づけて-
5 論文を読んで議論してみよう①-教育に焦点づけて-
6 論文を読んで議論してみよう②-スポーツに焦点づけて-
7 論文を読んで議論してみよう③-社会に焦点づけて-
8 スポーツと教育について、外部ともつながってワークショップを行なってみよう①
9 文献を読んで議論しよう①-体育学・スポーツ科学領域-
10 文献を読んで議論しよう②-教育学領域-
11 文献を読んで議論しよう③-社会学領域-
12 文献を読んで議論しよう④-文化論領域-
13 文献を読んで議論しよう⑤-総合領域-
14 スポーツと教育について、外部ともつながってワークショップを行なってみよう②

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告のための予習を定期的に指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
テーマごとの報告(40%)
ワークショップの準備と評価(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 松田恵示 『「遊び」から考える体育の学習指導』 創文企画 2016 9784864130844
その他 (Others)
講義中に指示する

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井上 智洋 『人工知能と経済の未来 』 文藝春秋 2016 9784166610914
その他 (Others)
講義中に指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】