日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学研究科/Graduate School of Law and PoliticsGraduate School of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ND110/ND110ND110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
米中経済対立の諸相ー価値多極化時代の国際経済法秩序ー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LAP5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to enable students to gain advanced knowledge about the impact of the trade friction between the United States and China, which has been intensifying since the 2010s, on the international economic legal order.
The multilateral free trade system developed under the initiative of the United States and the EU has been greatly shaken since the 2010s. One of the factors that has brought about the current situation is the rise of China. China, which joined the WTO in 2005, has been enjoying the benefits of the global market and has been increasing its presence as a major power, so the impact of its unique economic system on the existing system is becoming more and more significant. In this course, we will take up topics such as state-owned enterprises, intellectual property, investment regulations, data localization, and export dumping in line with the interests of students and consider the US-China economic friction from various perspectives.
The course consists of reading articles in either English or Japanese. All students will read the assigned materials (articles) in advance and prepare their comments and questions. Each time, an appointed reporter will give a presentation on the materials, followed by a full discussion including confirmation of the content.
1 | イントロダクション |
2 | 論文講読・個別報告 |
3 | 論文講読・個別報告 |
4 | 論文講読・個別報告 |
5 | 論文講読・個別報告 |
6 | 論文講読・個別報告 |
7 | 論文講読・個別報告 |
8 | 論文講読・個別報告 |
9 | 論文講読・個別報告 |
10 | 論文講読・個別報告 |
11 | 論文講読・個別報告 |
12 | 論文講読・個別報告 |
13 | 論文講読・個別報告 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教材となる論文についての予習
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における報告・発表(50%) 授業への参加(発言・コメント等)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教室において指示する。 |
日本語および英語の論文を読みこなす英語力が求められる。
授業中に情報検索を求めることがあるので,大きな画面(目安,10インチ以上)のタブレットまたはノートPCを持参すること
本科目では,2010年代以降,深刻度を増している米中間の通商摩擦が国際経済法秩序に及ぼす影響について,履修者が発展的な知見を得ることを目的とする。
The purpose of this course is to enable students to gain advanced knowledge about the impact of the trade friction between the United States and China, which has been intensifying since the 2010s, on the international economic legal order.
米EUが主導して実現した多国間自由貿易体制は,2010年代以降,大きく揺らいでいる。現在の状況をもたらした複数の要因の一つとして,中国の台頭が挙げられる。2005年にWTO加盟を果たした中国が,グローバル市場の恩恵を受けながら大国として存在感を増せば増すほど,その異質な経済システムが,既存のシステムに及ぼす影響も甚大だからである。本科目では,履修者の関心に沿って,国有企業,知的財産,投資規制,データローカリゼーション,ダンピング輸出などのトピックを取り上げ,米中経済摩擦を多面的に考察する。
本科目は,英語または日本語の論文の講読と報告によって進められる。すべての履修者は,指定された教材(論文)をあらかじめ読み,コメント・質問を準備する。毎回,報告者が教材について報告を行い,その後,内容確認を含めた全体討議を行う。
The multilateral free trade system developed under the initiative of the United States and the EU has been greatly shaken since the 2010s. One of the factors that has brought about the current situation is the rise of China. China, which joined the WTO in 2005, has been enjoying the benefits of the global market and has been increasing its presence as a major power, so the impact of its unique economic system on the existing system is becoming more and more significant. In this course, we will take up topics such as state-owned enterprises, intellectual property, investment regulations, data localization, and export dumping in line with the interests of students and consider the US-China economic friction from various perspectives.
The course consists of reading articles in either English or Japanese. All students will read the assigned materials (articles) in advance and prepare their comments and questions. Each time, an appointed reporter will give a presentation on the materials, followed by a full discussion including confirmation of the content.
1 | イントロダクション |
2 | 論文講読・個別報告 |
3 | 論文講読・個別報告 |
4 | 論文講読・個別報告 |
5 | 論文講読・個別報告 |
6 | 論文講読・個別報告 |
7 | 論文講読・個別報告 |
8 | 論文講読・個別報告 |
9 | 論文講読・個別報告 |
10 | 論文講読・個別報告 |
11 | 論文講読・個別報告 |
12 | 論文講読・個別報告 |
13 | 論文講読・個別報告 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教材となる論文についての予習
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における報告・発表(50%) 授業への参加(発言・コメント等)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教室において指示する。 |
日本語および英語の論文を読みこなす英語力が求められる。
授業中に情報検索を求めることがあるので,大きな画面(目安,10インチ以上)のタブレットまたはノートPCを持参すること