日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学研究科/Graduate School of Law and PoliticsGraduate School of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ND120/ND120ND120 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LAP5510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to engage in cutting-edge discussion and to consider practical issues through analysis of the latest judicial precedents concerning Intellectual Property Law.
First, the instructor presents a simple lecture about the arguments of Intellectual Property Law. Next, student presenters use comparatively new court precedents on relevant arguments as subject matter to research academic papers and related court precedents to give a presentation. Following presentations, all students engage in discussion.
Intellectual Property Law is developing rapidly and cuts across legal domains. One cannot say that questions such as to what extent issues can be reduced to discussions in the fundamental legal domains of Civil Law, Criminal Law, Procedural Law, Administrative Law, etc. and from what point do problems which are specific to Intellectual Property Law start have been sufficiently clarified. Recently, strong awareness has arisen of the intersection with domains such as the Constitution, Competition Law, and Labor Law. Therefore, referring to discussions in Intellectual Property Law are likely to prove useful to students majoring in other fields. Students majoring in Intellectual Property Law are, of course, welcome, but it is hoped that students with a diverse range of backgrounds and interests will participate.
1 | オリエンテーション・講義 |
2 | 報告・討論・講義(著作権法1) |
3 | 同上(著作権法2) |
4 | 同上(著作権法3) |
5 | 同上(著作権法4) |
6 | 同上(特許法1) |
7 | 同上(特許法2) |
8 | 同上(特許法3) |
9 | 同上(特許法4) |
10 | 同上(商標法1) |
11 | 同上(商標法2) |
12 | 同上(商標法3) |
13 | 同上(商標法4) |
14 | 同上(不正競争防止法またはパブリシティ権) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に次回までに読み込むべき文献を指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島並良・上野達弘・横山久芳 | 『著作権法入門〔第3版〕』 | 有斐閣 | 2021 | 9784641243279 |
2 | 島並良・上野達弘・横山久芳 | 『特許法入門〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2021 | 9784641243507 |
3 | 茶園成樹編 | 『商標法〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641243118 |
4 | 茶園成樹編 | 『不正競争防止法〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641243200 |
知的財産法に関する最新判例の分析を通して、最先端の議論を追い、実務的問題も検討する。
The aim of this course is to engage in cutting-edge discussion and to consider practical issues through analysis of the latest judicial precedents concerning Intellectual Property Law.
まず、知的財産法の論点について簡単な講義を行う。その後、報告者が、当該論点に関わる比較的新しい裁判例を題材として、学術論文や関連裁判例も調査した上で、発表を行う。その上で、参加者全員で議論を行う。
知的財産法は、発展的かつ法領域横断的な分野である。どこまでが、民法・刑法・手続法・行政法等の基本的な法領域の議論に還元できるのか、どこからが知的財産法に特殊な問題なのか、といった点が、未だ十分に明らかにされているとは言えない。また近時は、憲法、競争法、労働法といった領域との交錯も強く意識されている。したがって、他の分野を専攻する者にとっても、知的財産法の議論の参照は有益なものになると思われる。知的財産法を専攻する学生は勿論、多様なバックグラウンド・関心を持った学生の参加を期待している。
First, the instructor presents a simple lecture about the arguments of Intellectual Property Law. Next, student presenters use comparatively new court precedents on relevant arguments as subject matter to research academic papers and related court precedents to give a presentation. Following presentations, all students engage in discussion.
Intellectual Property Law is developing rapidly and cuts across legal domains. One cannot say that questions such as to what extent issues can be reduced to discussions in the fundamental legal domains of Civil Law, Criminal Law, Procedural Law, Administrative Law, etc. and from what point do problems which are specific to Intellectual Property Law start have been sufficiently clarified. Recently, strong awareness has arisen of the intersection with domains such as the Constitution, Competition Law, and Labor Law. Therefore, referring to discussions in Intellectual Property Law are likely to prove useful to students majoring in other fields. Students majoring in Intellectual Property Law are, of course, welcome, but it is hoped that students with a diverse range of backgrounds and interests will participate.
1 | オリエンテーション・講義 |
2 | 報告・討論・講義(著作権法1) |
3 | 同上(著作権法2) |
4 | 同上(著作権法3) |
5 | 同上(著作権法4) |
6 | 同上(特許法1) |
7 | 同上(特許法2) |
8 | 同上(特許法3) |
9 | 同上(特許法4) |
10 | 同上(商標法1) |
11 | 同上(商標法2) |
12 | 同上(商標法3) |
13 | 同上(商標法4) |
14 | 同上(不正競争防止法またはパブリシティ権) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に次回までに読み込むべき文献を指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島並良・上野達弘・横山久芳 | 『著作権法入門〔第3版〕』 | 有斐閣 | 2021 | 9784641243279 |
2 | 島並良・上野達弘・横山久芳 | 『特許法入門〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2021 | 9784641243507 |
3 | 茶園成樹編 | 『商標法〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641243118 |
4 | 茶園成樹編 | 『不正競争防止法〔第2版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641243200 |