日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学研究科/Graduate School of Law and PoliticsGraduate School of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ND130/ND130ND130 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
憲法学の主要問題の検討 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LAP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to carefully investigate the state of the interpretive theory of the Constitution of Japan by reading various documents about contemporary problems surrounding Constitutional Law such as government organizations and human rights. While the following are merely examples, specific topics might include, for example, the theory and practice regarding the parliamentary system, a re-examination of constitutional problems in postwar history (from the security treaty Diet to the present), a Comparative Constitutional Law examination of constitutionalism, and the state of the system of symbolic monarchy.
The lectures will be carried out in a seminar format focusing on a reading of the literature with the students and students asking questions about report presentations. The specific lecture contents will be decided during the first lecture, so students should be sure to attend that lecture.
1 | 受講者との打ち合わせ |
2 | 文献の講読(1) |
3 | 文献の講読(2) |
4 | 文献の講読(3) |
5 | 文献の講読(4) |
6 | 文献の講読(5) |
7 | 文献の講読(6) |
8 | 文献の講読(7) |
9 | 文献の講読(8) |
10 | 文献の講読(9) |
11 | 文献の講読(10) |
12 | 受講生による報告(1) |
13 | 受講生による報告(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回の講義後、適宜次週の講義に向けての課題を指示するので、指定された文献を熟読し、その要約を作成し、さらには関連する論点についての検討を行うなど、事前に十分に予習して講義に臨むことが必要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の出席態度(30%) 授業時の報告や発言内容(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者と相談のうえ、講読する文献を選択したい。 |
統治機構や人権論などの憲法学をめぐる現代的な諸問題について、各種の文献を講読することで、日本国憲法の解釈論のあり方を精査することを目標とする。具体的テーマとしては、あくまでも一例ではあるが、例えば、議会制度をめぐる理論と実際、戦後史における憲法問題の再検討(安保国会から現在まで)、立憲主義に関する比較憲法的検討、象徴天皇制度のあり方などが挙げられる。
The objective of this course is to carefully investigate the state of the interpretive theory of the Constitution of Japan by reading various documents about contemporary problems surrounding Constitutional Law such as government organizations and human rights. While the following are merely examples, specific topics might include, for example, the theory and practice regarding the parliamentary system, a re-examination of constitutional problems in postwar history (from the security treaty Diet to the present), a Comparative Constitutional Law examination of constitutionalism, and the state of the system of symbolic monarchy.
受講者との文献講読や受講者による報告に対する質疑を中心に、演習形式で講義を行う。講義の具体的内容については、第1回目の講義の際に決定するので、受講者は、必ず第1回目の講義に出席すること。
The lectures will be carried out in a seminar format focusing on a reading of the literature with the students and students asking questions about report presentations. The specific lecture contents will be decided during the first lecture, so students should be sure to attend that lecture.
1 | 受講者との打ち合わせ |
2 | 文献の講読(1) |
3 | 文献の講読(2) |
4 | 文献の講読(3) |
5 | 文献の講読(4) |
6 | 文献の講読(5) |
7 | 文献の講読(6) |
8 | 文献の講読(7) |
9 | 文献の講読(8) |
10 | 文献の講読(9) |
11 | 文献の講読(10) |
12 | 受講生による報告(1) |
13 | 受講生による報告(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回の講義後、適宜次週の講義に向けての課題を指示するので、指定された文献を熟読し、その要約を作成し、さらには関連する論点についての検討を行うなど、事前に十分に予習して講義に臨むことが必要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の出席態度(30%) 授業時の報告や発言内容(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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受講者と相談のうえ、講読する文献を選択したい。 |