日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学研究科/Graduate School of Law and PoliticsGraduate School of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ND137/ND137ND137 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LAP5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
It aims at acquiring basic understandings of empirical legal research and the perspectives to analyze legal issues. Also, it aims at learning how to make a rough design on empirical legal research.
This course requires students to read essential research articles which explore legal phenomena empirically. Those articles are written in English. Students are required to make a summary of each article and to identify the points to be questioned or to be discussed. Based on that report, we will have a discussion. The list of articles to be read will be shown on the first day of the course, although there is room to modify the list depending on the interests of students. Lastly, students are required to present a rough research design.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 研究構想の報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に文献を読み,その概要,疑問点,議論すべきと考える点をまとめてくる。疑問点や議論すべき点をまとめるにあたっては、指定された文献だけではなく、それと関連する必要と思われる文献についても収集し、それらについても読み込んでくることが求められる。また,それらの研究を参考にしながら,自分の関心のある問題についてどのような研究が可能かを考えてもらい、その内容を最終回に報告してもらう。したがって、文献講読と並行して、自身の関心のある問題に関連する文献や、調査方法に関する文献を読み進めることが求められる(調査方法に関する文献については、適宜履修者の問題関心を踏まえながら候補を提示する)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の貢献度(80%) 最終回での報告(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
法社会学に関する基礎的な研究について大まかな知識を獲得するとともに,実証的な観点から法的問題を考える視点を獲得する。さらに,そのような実証的な研究を大まかにでも構想する能力の獲得を目指す。
It aims at acquiring basic understandings of empirical legal research and the perspectives to analyze legal issues. Also, it aims at learning how to make a rough design on empirical legal research.
法現象を解明することを試みた実証研究のうち特に重要なものを取り上げて講読する。講読の対象となる論文は,主として英語で発表されたものを用いる.対象論文について要約し,疑問点や議論すべきポイントをまとめたレジュメを学生に用意してもらい,それに基づく討論を行う。講読する文献は,初回にリストとして提示するが,学生の関心に即して必要に応じて調整する。また,それらの論文を参考にしながら,大まかな研究計画を構想してもらう。
This course requires students to read essential research articles which explore legal phenomena empirically. Those articles are written in English. Students are required to make a summary of each article and to identify the points to be questioned or to be discussed. Based on that report, we will have a discussion. The list of articles to be read will be shown on the first day of the course, although there is room to modify the list depending on the interests of students. Lastly, students are required to present a rough research design.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 研究構想の報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に文献を読み,その概要,疑問点,議論すべきと考える点をまとめてくる。疑問点や議論すべき点をまとめるにあたっては、指定された文献だけではなく、それと関連する必要と思われる文献についても収集し、それらについても読み込んでくることが求められる。また,それらの研究を参考にしながら,自分の関心のある問題についてどのような研究が可能かを考えてもらい、その内容を最終回に報告してもらう。したがって、文献講読と並行して、自身の関心のある問題に関連する文献や、調査方法に関する文献を読み進めることが求められる(調査方法に関する文献については、適宜履修者の問題関心を踏まえながら候補を提示する)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の貢献度(80%) 最終回での報告(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None