日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学研究科/Graduate School of Law and PoliticsGraduate School of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ND211/ND211ND211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代国際秩序を記述する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LAP5610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
There is a prevailing narrative that the "liberal international order" constructed by the United States and its allies after World War II is being challenged by China, Russia and other states and entities. Indeed, the gap in hard power between the U.S. and China has been narrowing year by year, and since the 2010s, countries centered around BRICS have been increasingly critical of "Western" nations and the international organizations they have led, while also pursuing the creation of alternative regimes. At the same time, attention has also turned to the United States itself, as it withdraws from multilateral frameworks and adopts protectionist trade policies—despite having been a key proponent of the "liberal international order".
Is the international order truly undergoing transformation? In this seminar, we will address three key questions: (1) How should we recognize and describe international order? (2) What indicators should be used to assess its change? (3) What visions for the future of international order have been proposed? Through careful reading and discussion of relevant literature, students will ultimately answer the question, "Is the international order changing?" in the form of an essay and an oral presentation at the end of the semester.
n the first half of the seminar, students will critically read key literature on international order and discuss methodological approaches to understanding it. Building on this foundation, the second half of the course will focus on independent research, where each student will select a specific area of study and attempt to describe the dynamics of international order. Students will identify specific rules, institutions, or power balances they wish to examine and establish appropriate indicators to measure changes in the order.
During the research phase, students will be expected to present their findings frequently, engaging in discussions to refine their analysis. In the final session, students will present their conclusions both orally and in written form.
1 | イントロダクション:文献の紹介、資料の共有方法、連絡方法など |
2 | 文献講読(1) |
3 | 文献講読(2) |
4 | 文献講読(3) |
5 | 文献講読(4) |
6 | 文献講読(5) |
7 | 文献講読(6) |
8 | ディスカッション:国際秩序をどう把握・記述するか |
9 | 個別プロジェクト(1):リサーチの進め方 |
10 | 個別プロジェクト(2) |
11 | 個別プロジェクト(3) |
12 | 個別プロジェクト(4) |
13 | 個別プロジェクト(5) |
14 | 最終報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献の講読。発表準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
個人発表(30%) 授業中の発言(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アチャリア、アミタフ | 『アメリカ世界秩序の終焉:マルチプレックス世界のはじまり』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | |
2 | Ikenberry, John | Liberal Leviathan | Princeton University Press | 2007 | |
3 | ブル、ヘドリー | 『アナーキカル・ソサイエティ』 | 岩波書店 | 2000 | |
その他 (Others) | |||||
この他の学術論文も講読予定。文献リストは初回の授業で共有する。 |
アメリカとその同盟国が第二次世界大戦以降作り上げた「リベラルな国際秩序」が、中国やロシアなどによる挑戦を受けているというナラティヴがある。たしかに、米中間のハードパワーのギャップは年々縮まりつつあるし、2010年代以降、BRICSを中心とした国々による「西側」諸国やそれらが主導してきた国際組織への批判や、代替レジーム創設の動きがみられる。他方で、「リベラルな国際秩序」の担い手だったはずのアメリカによる多国間枠組みからの脱退や保護主義的通商政策にも注目が集まっている。
本当に国際秩序は変わりつつあるのか?この演習では、国際秩序に関する学術論文を紐解きながら、現代の国際秩序を記述することを目指す。具体的には(1)国際秩序をどのように認識・記述するのか、(2)どのような指標を用いて変化を把握するのか、(3)国際秩序の未来についてどのような構想が示されているのか、という三つの問いを立てて文献講読を進めたうえで、学期末には「国際秩序は変化しているのか?」という問いへの答えをエッセイと口頭報告の形式で発表する。
There is a prevailing narrative that the "liberal international order" constructed by the United States and its allies after World War II is being challenged by China, Russia and other states and entities. Indeed, the gap in hard power between the U.S. and China has been narrowing year by year, and since the 2010s, countries centered around BRICS have been increasingly critical of "Western" nations and the international organizations they have led, while also pursuing the creation of alternative regimes. At the same time, attention has also turned to the United States itself, as it withdraws from multilateral frameworks and adopts protectionist trade policies—despite having been a key proponent of the "liberal international order".
Is the international order truly undergoing transformation? In this seminar, we will address three key questions: (1) How should we recognize and describe international order? (2) What indicators should be used to assess its change? (3) What visions for the future of international order have been proposed? Through careful reading and discussion of relevant literature, students will ultimately answer the question, "Is the international order changing?" in the form of an essay and an oral presentation at the end of the semester.
演習の前半では、国際秩序に関する代表的な文献を批判的に講読し、国際秩序を把握するための方法について議論する。そのうえで、後半には履修者がそれぞれ領域を定め、国際秩序のダイナミクスを記述することを試みる。具体的なルールや制度、パワーバランスなど、観察したいトピックを定めたうえで、秩序の変化を測るために適切な指標を設定し、それぞれデータ収集と分析を進める。後半のリサーチでは、履修者が自分の研究成果を高い頻度で発表することが求められ、最終回には口頭報告および文書の形式で、見解を発表する。
n the first half of the seminar, students will critically read key literature on international order and discuss methodological approaches to understanding it. Building on this foundation, the second half of the course will focus on independent research, where each student will select a specific area of study and attempt to describe the dynamics of international order. Students will identify specific rules, institutions, or power balances they wish to examine and establish appropriate indicators to measure changes in the order.
During the research phase, students will be expected to present their findings frequently, engaging in discussions to refine their analysis. In the final session, students will present their conclusions both orally and in written form.
1 | イントロダクション:文献の紹介、資料の共有方法、連絡方法など |
2 | 文献講読(1) |
3 | 文献講読(2) |
4 | 文献講読(3) |
5 | 文献講読(4) |
6 | 文献講読(5) |
7 | 文献講読(6) |
8 | ディスカッション:国際秩序をどう把握・記述するか |
9 | 個別プロジェクト(1):リサーチの進め方 |
10 | 個別プロジェクト(2) |
11 | 個別プロジェクト(3) |
12 | 個別プロジェクト(4) |
13 | 個別プロジェクト(5) |
14 | 最終報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献の講読。発表準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
個人発表(30%) 授業中の発言(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アチャリア、アミタフ | 『アメリカ世界秩序の終焉:マルチプレックス世界のはじまり』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | |
2 | Ikenberry, John | Liberal Leviathan | Princeton University Press | 2007 | |
3 | ブル、ヘドリー | 『アナーキカル・ソサイエティ』 | 岩波書店 | 2000 | |
その他 (Others) | |||||
この他の学術論文も講読予定。文献リストは初回の授業で共有する。 |