日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH204/NH204NH204 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
歴史のイスラエルと聖書のイスラエル |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS5813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:TH314 |
Students will be able to understand the characteristics of the Hebrew Bible/Old Testament based on its historical contexts, and develop their own view by investigating topics of interest.
The Hebrew Bible/Old Testament is often said to be a book telling about the history of ancient Israel. However, what the Bible tells us is somewhat different from the historical reality. The Israelite people depicted in the Bible should be understood as a literary construct created by the biblical authors based on the experiences of the residents of the kingdoms of Israel and Judah and their ancestors as well as descendants. In this course, Israel in the biblical tradition (the "biblical" Israel) is distinguished from the Israelite and Judahite people in history (the "historical" Israel). Given this distinction, we investigate what we know and what we do not know about the "historical" Israel, and how the biblical writers created the "biblical" Israel.
The classes consist of the instructor's lecture, the students' presentations and discussions by the participants.
1 | オリエンテーション |
2 | 「イスラエル(人)」とは何か? |
3 | 「歴史のイスラエル」を知る手がかり:考古学・碑文・聖書 |
4 | 「歴史のイスラエル」前史:前2千年紀末までの南レヴァントと周辺世界 |
5 | 「歴史のイスラエル」の歩み(1):前2千年紀末 |
6 | 「歴史のイスラエル」の歩み(2):前10~8世紀 |
7 | 「歴史のイスラエル」の歩み(3):新アッシリア時代(前8~7世紀) |
8 | 「歴史のイスラエル」の歩み(4):新バビロニア時代(前6世紀) |
9 | 「歴史のイスラエル」の歩み(5):ペルシア時代(前5~4世紀) |
10 | 文献としての聖書:言語・文字・文書作成および管理 |
11 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(1):新アッシリア時代(前8~7世紀) |
12 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(2):新バビロニア時代(前6世紀) |
13 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(3):ペルシア時代(前5~4世紀) |
14 | 総括:これまでの研究成果と今後の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定するテキストや配付資料を読み込むこと。
自分が関心をもった主題について調査すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(複数回)(50%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・発言(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて別途指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山我哲雄 | 『聖書時代史 旧約篇』 | 岩波書店 | 2003 | 9784006000981 |
2 | I. フィンケルシュタイン/N. A. シルバーマン(越後屋朗訳) | 『発掘された聖書:最新の考古学が明かす聖書の真実』 | 教文館 | 2009 | 9784764272828 |
3 | K. シュミート(山我哲雄訳) | 『旧約聖書文学史入門』 | 教文館 | 2013 | 9784764273719 |
4 | Reinhard G. Kratz | Historical and Biblical Israel: The History, Tradition, and Archives of Israel and Judah | Oxford University Press | 2015 | 9780198728771 |
5 | Lester L. Grabbe | Ancient Israel: What Do We Know and How Do We Know It? rev. ed. | Bloomsbury | 2017 | 9780567670434 |
その他 (Others) | |||||
ほかは必要に応じて別途指示する。 |
ヘブライ語聖書/旧約聖書に関する基礎的な知識を必要とする。
キリスト教の基礎をなす旧約聖書/ヘブライ語聖書の内容や特質をその歴史的背景にもとづいて理解する。
各自が関心をもつ主題について調査し,そこで得た知識から自分自身の見解を構築する論理的思考力を身につける。
Students will be able to understand the characteristics of the Hebrew Bible/Old Testament based on its historical contexts, and develop their own view by investigating topics of interest.
旧約聖書/ヘブライ語聖書は古代イスラエルの歴史を扱う書物であるとしばしば言われる。しかし聖書が語る内容は実際の歴史そのものではない。聖書が描くイスラエルの民の物語は,イスラエルおよびユダ両王国の民とその祖先・末裔の経験を素材にしつつ,聖書の著者が創作した構築物として理解すべきである。この授業では,前者の聖書が描くイスラエルを「聖書のイスラエル」,そのモデルとなった後者の歴史上の人々を「歴史のイスラエル」とそれぞれ呼んで区別する。その上で,「歴史のイスラエル」について何が分かり,何が分からないか,そして,聖書の著者がどのような立場や関心から「聖書のイスラエル」を生み出したかを考察する。
授業は科目担当者による解説も交えるが,履修者の発表と参加者全員の討論を中心に進める。
The Hebrew Bible/Old Testament is often said to be a book telling about the history of ancient Israel. However, what the Bible tells us is somewhat different from the historical reality. The Israelite people depicted in the Bible should be understood as a literary construct created by the biblical authors based on the experiences of the residents of the kingdoms of Israel and Judah and their ancestors as well as descendants. In this course, Israel in the biblical tradition (the "biblical" Israel) is distinguished from the Israelite and Judahite people in history (the "historical" Israel). Given this distinction, we investigate what we know and what we do not know about the "historical" Israel, and how the biblical writers created the "biblical" Israel.
The classes consist of the instructor's lecture, the students' presentations and discussions by the participants.
1 | オリエンテーション |
2 | 「イスラエル(人)」とは何か? |
3 | 「歴史のイスラエル」を知る手がかり:考古学・碑文・聖書 |
4 | 「歴史のイスラエル」前史:前2千年紀末までの南レヴァントと周辺世界 |
5 | 「歴史のイスラエル」の歩み(1):前2千年紀末 |
6 | 「歴史のイスラエル」の歩み(2):前10~8世紀 |
7 | 「歴史のイスラエル」の歩み(3):新アッシリア時代(前8~7世紀) |
8 | 「歴史のイスラエル」の歩み(4):新バビロニア時代(前6世紀) |
9 | 「歴史のイスラエル」の歩み(5):ペルシア時代(前5~4世紀) |
10 | 文献としての聖書:言語・文字・文書作成および管理 |
11 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(1):新アッシリア時代(前8~7世紀) |
12 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(2):新バビロニア時代(前6世紀) |
13 | 「聖書のイスラエル」の成り立ち(3):ペルシア時代(前5~4世紀) |
14 | 総括:これまでの研究成果と今後の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定するテキストや配付資料を読み込むこと。
自分が関心をもった主題について調査すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(複数回)(50%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・発言(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて別途指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山我哲雄 | 『聖書時代史 旧約篇』 | 岩波書店 | 2003 | 9784006000981 |
2 | I. フィンケルシュタイン/N. A. シルバーマン(越後屋朗訳) | 『発掘された聖書:最新の考古学が明かす聖書の真実』 | 教文館 | 2009 | 9784764272828 |
3 | K. シュミート(山我哲雄訳) | 『旧約聖書文学史入門』 | 教文館 | 2013 | 9784764273719 |
4 | Reinhard G. Kratz | Historical and Biblical Israel: The History, Tradition, and Archives of Israel and Judah | Oxford University Press | 2015 | 9780198728771 |
5 | Lester L. Grabbe | Ancient Israel: What Do We Know and How Do We Know It? rev. ed. | Bloomsbury | 2017 | 9780567670434 |
その他 (Others) | |||||
ほかは必要に応じて別途指示する。 |
ヘブライ語聖書/旧約聖書に関する基礎的な知識を必要とする。