日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH302/NH302NH302 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「無の神学」再考 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
From among the theological attempts in modern Japan, we will study “theology of nothingness” and, while considering its stance and reality, we will think about the direction and potential of theology in the future.
We plan to cover the “theology of nothingness”, a theological attempt in modern Japan, and read and comprehend the details of the texts. I would also like to look at the “theology of place”. Further, we will flexibility adapt the topics and texts to the research subjects, interests, and social situations of participants.
The course will be conducted by having one assigned student give a presentation based on the text each time. Following this, we will study and discuss this with all participants.
1 | イントロダクション |
2 | 問いの共有 |
3 | 文献読解と考究 |
4 | 文献読解と考究 |
5 | 文献読解と考究 |
6 | 問題整理 |
7 | 文献読解と考究 |
8 | 文献読解と考究 |
9 | 文献読解と考究 |
10 | 文献読解と考究 |
11 | 文献読解と考究 |
12 | 文献読解と考究 |
13 | 問題整理と考究 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、毎回テキストを熟読し、問いを整理した上で授業に臨むこと。
発表者は、レジュメを用意し、テキスト内容の読解と自身の視点からの発題を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 担当発表(40%) 読解・討議への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
第一回の授業時に、参加者と相談の上で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてその都度指示する。 |
現代日本における神学の試みから、「無の神学」をとりあげ、その構えと内実を検討するとともに、今後の神学の方向性と可能性を考える。
From among the theological attempts in modern Japan, we will study “theology of nothingness” and, while considering its stance and reality, we will think about the direction and potential of theology in the future.
現代日本における神学的試みのひとつである「無の神学」をとりあげ、詳細にテキストを読み解きながら検討する予定。親和性が高い「場の神学」にも目くばりしたい。尚、テーマ、テキストとも、参加者の研究主題や関心、また社会状況等に応じて、柔軟に対応する。
進め方としては、毎回一名の担当者がテキストに基づく発表を行い、その後参加者全員で討議と考究を行う。
We plan to cover the “theology of nothingness”, a theological attempt in modern Japan, and read and comprehend the details of the texts. I would also like to look at the “theology of place”. Further, we will flexibility adapt the topics and texts to the research subjects, interests, and social situations of participants.
The course will be conducted by having one assigned student give a presentation based on the text each time. Following this, we will study and discuss this with all participants.
1 | イントロダクション |
2 | 問いの共有 |
3 | 文献読解と考究 |
4 | 文献読解と考究 |
5 | 文献読解と考究 |
6 | 問題整理 |
7 | 文献読解と考究 |
8 | 文献読解と考究 |
9 | 文献読解と考究 |
10 | 文献読解と考究 |
11 | 文献読解と考究 |
12 | 文献読解と考究 |
13 | 問題整理と考究 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、毎回テキストを熟読し、問いを整理した上で授業に臨むこと。
発表者は、レジュメを用意し、テキスト内容の読解と自身の視点からの発題を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 担当発表(40%) 読解・討議への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
第一回の授業時に、参加者と相談の上で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてその都度指示する。 |