日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH302/NH302NH302 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「場/無の神学」再考・深化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will focus on the "theology of field (/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan through dialogues with Buddhism. We will consider what Christian theological thought in Japan attempts to convey, treating its problems as our own.
We will read the books of (theological) philosophers that are deeply connected with the "theology of field (/place)/nothingness." Each participant will select one subject, present topics and discuss with all participants.
I plan to be flexible about the course progression and negotiate with all participants.
1 | 導入 |
2 | 問いの共有 |
3 | 担当参加者による発表と議論 |
4 | 担当参加者による発表と議論 |
5 | 担当参加者による発表と議論 |
6 | 担当参加者による発表と議論 |
7 | 担当参加者による発表と議論 |
8 | 中間の振り返りと問題の整理 |
9 | 担当参加者による発表と議論 |
10 | 担当参加者による発表と議論 |
11 | 担当参加者による発表と議論 |
12 | 担当参加者による発表と議論 |
13 | 担当参加者による発表と議論 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に自身の問いを明確にし、自身の発表回でないときにも活発な議論ができるようにしておいて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 担当発表(複数回)(40%) 読解・討議への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
発表を行わなかったり、期限内に最終レポートを提出しなかった場合は、成績評価の対象とはなりません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に、参加者と相談の上で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてその都度指示する。 |
仏教との対話などを通して現代の日本において提唱された「場/無の神学」に着目し、そこで語ろうとしていることをわれわれにとっての問題として考察する。
We will focus on the "theology of field (/place)/nothingness" that was advocated in contemporary Japan through dialogues with Buddhism. We will consider what Christian theological thought in Japan attempts to convey, treating its problems as our own.
「場/無の神学」に深く関係している神学・哲学者による著作などを読み、各参加者が取り組みたいテーマを一つずつ取り上げ、発題してもらい、それについて参加者全員で議論する。
なお、授業の進め方などに関しては、参加者と相談の上、柔軟に対応していく予定である。
We will read the books of (theological) philosophers that are deeply connected with the "theology of field (/place)/nothingness." Each participant will select one subject, present topics and discuss with all participants.
I plan to be flexible about the course progression and negotiate with all participants.
1 | 導入 |
2 | 問いの共有 |
3 | 担当参加者による発表と議論 |
4 | 担当参加者による発表と議論 |
5 | 担当参加者による発表と議論 |
6 | 担当参加者による発表と議論 |
7 | 担当参加者による発表と議論 |
8 | 中間の振り返りと問題の整理 |
9 | 担当参加者による発表と議論 |
10 | 担当参加者による発表と議論 |
11 | 担当参加者による発表と議論 |
12 | 担当参加者による発表と議論 |
13 | 担当参加者による発表と議論 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に自身の問いを明確にし、自身の発表回でないときにも活発な議論ができるようにしておいて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 担当発表(複数回)(40%) 読解・討議への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
発表を行わなかったり、期限内に最終レポートを提出しなかった場合は、成績評価の対象とはなりません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に、参加者と相談の上で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてその都度指示する。 |