日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH324/NH324NH324 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
東アジアにおけるキリスト教と冷戦 Christianity and the Cold War in East Asia |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The class will trace the impact of the Cold War on church development, the ecumical movement and contextual theologies in order to sufficiently understand the current situation of Christianity in East Asia.
Based on the assigned literature we will engage in a discussion of the following questions:
What political, ideological and social relationships existed between the global Christian community and dominant Cold War parties? What was the alleged mission of the churches during and in relation to the Cold War? To what extent did churches become instruments of Cold War politics? How did churches negotiate Cold War mentalities? What were the main achievments of the churches and what their main problems during the period from 1945 to 1990?
1 | オリエンテーション:日程確認、役割分担など、テーマへの導入 |
2 | 文献紹介・考察の発表1、討議 |
3 | 文献紹介・考察の発表2、討議 |
4 | 文献紹介・考察の発表3、討議 |
5 | 文献紹介・考察の発表4、討議 |
6 | 文献紹介・考察の発表5、討議 |
7 | 文献紹介・考察の発表6、討議 |
8 | 文献紹介・考察の発表7、討議 |
9 | 文献紹介・考察の発表8、討議 |
10 | 文献紹介・考察の発表9、討議 |
11 | 文献紹介・考察の発表10、討議 |
12 | 文献紹介・考察の発表11、討議 |
13 | 文献紹介・考察の発表12、討議 |
14 | 総括討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習・復習・複数回の発表。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の議論への貢献、複数回の発表(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Philip L. Wickeri eds. | Unfinished History: Christianity and the Cold War in East Asia | Evangelische Verlagsanstalt | 2016 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはpdfで提供する。その他の授業関連の資料と参考文献の一部は担当教員のグーグルドライブで共有する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に提示する。 |
東アジアにおけるキリスト教の現状を適切に把握するために、冷戦が教会形成、エキュメニカル運動と文脈化神学に与えた影響を追究する。
The class will trace the impact of the Cold War on church development, the ecumical movement and contextual theologies in order to sufficiently understand the current situation of Christianity in East Asia.
指定された文献に基づいて、以下の質問について議論する。世界中のキリスト教共同体と主要な冷戦当事者の間には、どのような政治的、イデオロギー的および社会的な関係が存在したか。冷戦中およびそれに関連する教会の「使命」はどう捉えられたか。教会はどの程度まで冷戦政治の道具となったか。教会はどのように冷戦の心構えを交渉したか。また1945年から1990年までの教会の主な成果と主な課題は何だったのか。
Based on the assigned literature we will engage in a discussion of the following questions:
What political, ideological and social relationships existed between the global Christian community and dominant Cold War parties? What was the alleged mission of the churches during and in relation to the Cold War? To what extent did churches become instruments of Cold War politics? How did churches negotiate Cold War mentalities? What were the main achievments of the churches and what their main problems during the period from 1945 to 1990?
1 | オリエンテーション:日程確認、役割分担など、テーマへの導入 |
2 | 文献紹介・考察の発表1、討議 |
3 | 文献紹介・考察の発表2、討議 |
4 | 文献紹介・考察の発表3、討議 |
5 | 文献紹介・考察の発表4、討議 |
6 | 文献紹介・考察の発表5、討議 |
7 | 文献紹介・考察の発表6、討議 |
8 | 文献紹介・考察の発表7、討議 |
9 | 文献紹介・考察の発表8、討議 |
10 | 文献紹介・考察の発表9、討議 |
11 | 文献紹介・考察の発表10、討議 |
12 | 文献紹介・考察の発表11、討議 |
13 | 文献紹介・考察の発表12、討議 |
14 | 総括討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習・復習・複数回の発表。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の議論への貢献、複数回の発表(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Philip L. Wickeri eds. | Unfinished History: Christianity and the Cold War in East Asia | Evangelische Verlagsanstalt | 2016 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはpdfで提供する。その他の授業関連の資料と参考文献の一部は担当教員のグーグルドライブで共有する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内に提示する。 |