日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH324/NH324NH324 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本におけるキリスト教「知識人」 Christian “intellectuals” in modern Japan |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar we examine the role of Uchimura Kanzō (1861–1930), one of modern Japan’s Christian thinkers, as an “intellectual” in the indigenization of Christianity in Japan. While decoding the “narratives” constructed by “critical biographies” of Uchimura, we seek to identify key perspectives in the fields of intellectual and literary history.
After the acquisition of basic knowledge about the life and thought of Uchimura Kanzō, we will compare recent “critical accounts of his life” (hyōden) with other studies to identify frequently used keywords in the narratives surrounding Uchimura as well as the intention behind their application. We will deliberate about processes and elements such as 1) the indigenization of Christianity in Japan (supposedly) led by “intellectuals,” 2) the conflict and integration of “faith” and “thought” in the mentality of “intellectuals,” 3) the significance of “universalism” for “intellectuals,” 4) “originality” and “rationality” in their creation of Christian “literature,” and 5) the historical contexts that constrained their self-expression among others. This process should help students to reconsider the perspectives and methodology they have applied in their own research.
1 | オリエンテーション・役割分担 |
2 | 選定文献に基づく研究発表・討議① |
3 | 選定文献に基づく研究発表・討議② |
4 | 選定文献に基づく研究発表・討議③ |
5 | 選定文献に基づく研究発表・討議④ |
6 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑤ |
7 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑥ |
8 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑦ |
9 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑧ |
10 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑨ |
11 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑩ |
12 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑪ |
13 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑫ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストを購入するか、図書館でコピーを取るかのどちらをすること。選定文献の熟読とそれに基づいた発表の準備(予習・復習)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
討議への参加(40%) 複数回の発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 柴田真希都 | 『明治知識人としての内村鑑三――その批判精神と普遍主義の展開』 | みすず書房 | 2016 | 9784622085331 |
2 | 関口安義 | 『内村鑑三——闘いの軌跡』 | 新教出版社 | 2023 | 9784400213390 |
近代日本のキリスト教思想家の一人である内村鑑三(1861~1930)が「知識人」として日本におけるキリスト教の土着化に向けて果たした役割を検討し、また内村「評伝」によって創出されたきた「物語」を読み解きながら、思想史および文学史関連の研究の着眼点を確認する。
In this seminar we examine the role of Uchimura Kanzō (1861–1930), one of modern Japan’s Christian thinkers, as an “intellectual” in the indigenization of Christianity in Japan. While decoding the “narratives” constructed by “critical biographies” of Uchimura, we seek to identify key perspectives in the fields of intellectual and literary history.
内村鑑三の生涯・思想に関する基礎知識を身につけながら、近年に刊行された「評伝」と先行研究を比較して、内村をめぐる物語において頻繁に使用されるキーワードとそれらの使用の主旨を確認する。例えば、1)「知識人」によって主導された(とされる)日本におけるキリスト教の土着化、2)「知識人」の内面における「信仰」と「思想」の葛藤・統合、3)「知識人」にとっての「普遍主義」の意義、4)「文学」を創出する「知識人」の「独創性」と「合理性」や、5)「知識人」の自己表現を制約する時代背景などといったプロセスと要素について考えていく。それによって履修者各自が自分自身の研究に適用した視点および方法論についても再考するに至ることを期待する。
After the acquisition of basic knowledge about the life and thought of Uchimura Kanzō, we will compare recent “critical accounts of his life” (hyōden) with other studies to identify frequently used keywords in the narratives surrounding Uchimura as well as the intention behind their application. We will deliberate about processes and elements such as 1) the indigenization of Christianity in Japan (supposedly) led by “intellectuals,” 2) the conflict and integration of “faith” and “thought” in the mentality of “intellectuals,” 3) the significance of “universalism” for “intellectuals,” 4) “originality” and “rationality” in their creation of Christian “literature,” and 5) the historical contexts that constrained their self-expression among others. This process should help students to reconsider the perspectives and methodology they have applied in their own research.
1 | オリエンテーション・役割分担 |
2 | 選定文献に基づく研究発表・討議① |
3 | 選定文献に基づく研究発表・討議② |
4 | 選定文献に基づく研究発表・討議③ |
5 | 選定文献に基づく研究発表・討議④ |
6 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑤ |
7 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑥ |
8 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑦ |
9 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑧ |
10 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑨ |
11 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑩ |
12 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑪ |
13 | 選定文献に基づく研究発表・討議⑫ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストを購入するか、図書館でコピーを取るかのどちらをすること。選定文献の熟読とそれに基づいた発表の準備(予習・復習)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
討議への参加(40%) 複数回の発表(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 柴田真希都 | 『明治知識人としての内村鑑三――その批判精神と普遍主義の展開』 | みすず書房 | 2016 | 9784622085331 |
2 | 関口安義 | 『内村鑑三——闘いの軌跡』 | 新教出版社 | 2023 | 9784400213390 |