日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH343/NH343NH343 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
基礎を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
チャペル会館2F マグノリアルーム |
To further amplify the role of music in worship, we will aim to acquire the knowledge and fundamental skills that are necessary for tutoring choruses.
In general, the course will have a group lesson format, but we will add individual tutoring when necessary. We will learn the foundations of vocalization, pronunciation, singing, and conducting using hymns and chorales as our subject matter. Students will produce reports on assigned pieces, simulate exercises and tutoring together with other students to search for better way of tutoring by exchanging opinions on these.
1 | 合唱における声 - 発声の基礎 |
2 | 音程と声の響き |
3 | 発音 - 母音、無声子音と有声子音 |
4 | 楽譜を読む |
5 | 単旋律を歌う |
6 | 複旋律を歌う |
7 | ハーモニーの感覚 - 基本的な和音 |
8 | ハーモニーの感覚 - 響きを楽しむ |
9 | リズムの感覚 - 2拍子と3拍子 |
10 | リズムの感覚 - 拍をそろえる、ズレを楽しむ |
11 | 指揮法の基礎 - 構えと基本的な動き |
12 | 指揮法の基礎 - 曲の始め方、終わり方 |
13 | 指揮法の基礎 - アウフタクトの意識 |
14 | 受講生によるプレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業で学んだ事についてしっかりと復習することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および受講態度(30%) 授業内容の達成度チェック(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
楽譜、資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
授業の性格上、授業計画の順序が入れ替わる可能性もある。
礼拝等における音楽の役割をより豊かにするため、合唱指導の際に必要な知識、技術の基礎を習得することを目指す。
To further amplify the role of music in worship, we will aim to acquire the knowledge and fundamental skills that are necessary for tutoring choruses.
基本的にグループレッスンの形をとって実習するが、必要に応じて個別の指導も加える。賛美歌やコラール等を題材に、発声、発音、歌唱法、指揮法の基礎を学ぶ。取り上げた作品についてレポートし、また、受講生同士で模擬練習、指導を体験して、それらに対する意見交換を行う中でより良い指導の道を探る。
In general, the course will have a group lesson format, but we will add individual tutoring when necessary. We will learn the foundations of vocalization, pronunciation, singing, and conducting using hymns and chorales as our subject matter. Students will produce reports on assigned pieces, simulate exercises and tutoring together with other students to search for better way of tutoring by exchanging opinions on these.
1 | 合唱における声 - 発声の基礎 |
2 | 音程と声の響き |
3 | 発音 - 母音、無声子音と有声子音 |
4 | 楽譜を読む |
5 | 単旋律を歌う |
6 | 複旋律を歌う |
7 | ハーモニーの感覚 - 基本的な和音 |
8 | ハーモニーの感覚 - 響きを楽しむ |
9 | リズムの感覚 - 2拍子と3拍子 |
10 | リズムの感覚 - 拍をそろえる、ズレを楽しむ |
11 | 指揮法の基礎 - 構えと基本的な動き |
12 | 指揮法の基礎 - 曲の始め方、終わり方 |
13 | 指揮法の基礎 - アウフタクトの意識 |
14 | 受講生によるプレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業で学んだ事についてしっかりと復習することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および受講態度(30%) 授業内容の達成度チェック(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
楽譜、資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
授業の性格上、授業計画の順序が入れ替わる可能性もある。