日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Christian Studies
Course Code NH346
Theme・Subtitle ドイツ・ルター派教会の礼拝における会衆賛美―宗教改革期からバッハまで―
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number CHS6813
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes チャペル会館2F マグノリアルーム

【Course Objectives】

We will understand an overview of Lutheran public hymns from after the Protestant Reformation until the 18th century, examine the state of worship that Luther tried to create, and acquire fundamental information about public hymns.

【Course Contents】

It is thought, in general, that after the Protestant Reformation worship was reformed, prayers and hymns were done in German instead of Latin, and people highly praised God in their own languages. There is no error in that thought. However, it can be understood from the Lutheran discourse at the time that all of the transition from Latin into German did not immediately happen and that the public did not try to sing chorales. I would like to look at the changes in Lutheran worship while introducing reprinted primary texts and facsimiles. This course will be held in seminar format, and I will assign oral presentations about given topics. We also plan to incorporate music performances when necessary.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 宗教改革以前の典礼音楽/マルティン・ルターと音楽
2 『ミサと聖餐の原則』(1523年)と『ドイツミサ』(1526年)に見る礼拝改革の概要
3 ルターが目指した会衆賛美について考える
4 宗教改革最初期のコラール集
5 16世紀中庸のルター派コラール集 ― Das Babstsche Gesangbuch
6 ルター派のラテン語聖歌集“Psalmodia”の概要
7 17世紀のルター派教会における会衆賛美(1)―ハンブルクを例に―
和声付けされた最初期の4声体コラール集 ― Melodeyen Gesangbuch(1604年)
8 17世紀のルター派教会における会衆賛美(2)ーハンブルク聖ゲルトルート礼拝堂における礼拝を再現してみよう
9 17世紀のルター派教会における会衆賛美(3)―ドレスデンを例に―
10 17世紀のルター派教会における会衆賛美(4)―ハレを例に―
11 17世紀後半~18世紀のルター派コラール集/バッハが用いたコラール集
12 ライプツィヒ聖トーマス教会における礼拝―カンタータと会衆賛美
13 会衆賛美とオルガン(1)礼拝におけるオルガニストの役割とは
14 会衆賛美とオルガン(2)アルテルナティムと伴奏

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

時間外学習については、必要に応じて別途指示する。マルティン・ルターという人物について基本的な情報は得ておくこと。また事前に配布したコラールの楽譜は譜読みして準備すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
口頭発表とその準備(30%)
授業への参加度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要に応じて資料を配布する。季刊誌『礼拝と音楽』200号(2024年Winter、日本キリスト教団出版局)も参照のこと。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 徳善義一 『ルターと賛美歌』 日本キリスト教団出版局 2017年 9784818409712
2 小栗献 『コラールの故郷をたずねて』 教文館 2007年 9784818409712
その他 (Others)
内容に応じて授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

各回で扱うコラールを実際に歌うことも多いので、最低限の読譜力を持っていることが望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

個々の授業内容については受講生の人数や関心により多少の変更を加えることもある。パワーポイント、映像資料、録音資料、楽譜資料を適宜活用しながら授業を行なう。

【注意事項 / Notice】