日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA464/OA464OA464 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聴解・会話(ちょうかい・かいわ) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2230 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Intended for students who have completed the beginner level. The course aims to strengthen students’ listening and conversation skills in various everyday situations. Students will become able to understand what others are saying accurately and present their opinions in Japanese correctly.
The course consists of speech, conversation, and listening sections.
In the speech section, students will practice expressing their opinions clearly by organizing their thoughts and paying attention to structure.
In the conversation section, students will review basic expressions and other verbal and non-verbal behaviors specific to conversations (e.g., contracted forms, the omission of particles, and nodding.) They will then engage in conversation practices using those behaviors. Both speech and conversation exercises focus on accuracy as well as fluency.
The listening section will be centered on audio materials such as CDs. Students will be trained to listen to contents of a certain length and grasp the main points and appropriate details. They will also engage in discussions on the contents.
1 | オリエンテーション、自己紹介(じこしょうかい) |
2 | スピーチ①-1、会話ユニット①-1、聴解(ちょうかい)① |
3 | スピーチ①-2、会話ユニット①-2、聴解(ちょうかい)② |
4 | スピーチ②-1、会話ユニット①-3、聴解(ちょうかい)③ |
5 | スピーチ②-2、会話ユニット②-1、聴解(ちょうかい)④ |
6 | スピーチ③-1、会話ユニット②-2、聴解(ちょうかい)⑤ |
7 | スピーチ③-2、会話ユニット②-3、聴解(ちょうかい)⑥ |
8 | スピーチ③-3、聴解(ちょうかい)⑦ |
9 | スピーチ③-4 |
10 | スピーチ③-5、会話ユニット③-1、聴解(ちょうかい)⑧ |
11 | スピーチ③-6、会話ユニット③-2、聴解(ちょうかい)⑨ |
12 | スピーチ③-7、会話ユニット③-3、聴解(ちょうかい)⑩ |
13 | 期末テスト(聴解)(ちょうかい) |
14 | 期末テスト(ロールプレイ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鎌田 修 監 | 『中級から上級への日本語 なりきりリスニング』 | ジャパンタイムス出版 | 2016 | |
2 | 太田淑子,柴田正子他 | 『新(しん)・毎日(まいにち)の聞(き)きとり50日(にち)』 | 凡人社 | 2007 | |
その他 (Others) | |||||
上記(じょうき)の教材(教材)のほかも適宜(てきぎ)使用(しよう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初級(しょきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とし,日常(にちじょう)生活(せいかつ)における様々(さまざま)な場面(ばめん)での聴解(ちょうかい)と会話(かいわ)能力(のうりょく)の育成(いくせい)を目指(めざ)す。相手(あいて)の話(はな)すことを正確(せいかく)に把握(はあく)し,それに対(たい)して自分(じぶん)の意見(いけん)等(など)を正(ただ)しい日本語(にほんご)できちんと発表(はっぴょう)できるようになることを目標(もくひょう)とする。
Intended for students who have completed the beginner level. The course aims to strengthen students’ listening and conversation skills in various everyday situations. Students will become able to understand what others are saying accurately and present their opinions in Japanese correctly.
授業(じゅぎょう)はスピーチ,会話(かいわ),聴解(ちょうかい)の3部(ぶ)構成(こうせい)になっている。スピーチでは,自分(じぶん)の意見(いけん)を整理(せいり)して,構成(こうせい)を意識(いしき)しながらわかりやすく伝(つた)える練習(れんしゅう)を行(おこな)う。会話(かいわ)では,初級(しょきゅう)で学習(がくしゅう)した表現(ひょうげん)の復習(ふくしゅう)や会話(かいわ)特有(とくゆう)の表現(ひょうげん)(縮約形(しゅくやくけい),助詞(じょし)の省略(しょうりゃく),あいづちなど)の学習(がくしゅう)を行(おこな)い,それらを使用(しよう)する会話(かいわ)の練習(れんしゅう)を行(おこな)う。スピーチと会話(かいわ)ともに,流暢(りゅうちょう)さだけでなく発話(はつわ)の正確性(せいかくせい)を重視(じゅうし)する。聴解(ちょうかい)では,CDなどの教材(きょうざい)をもとに,まとまった内容(ないよう)を聞(き)いて大意(たいい)把握(はあく)や情報取(じょうほうど)りなどが適切(てきせつ)にできるように練習(れんしゅう)を行(おこな)う。さらに,聴解(ちょうかい)の内容(ないよう)についてのディスカッションを行(おこな)う。
The course consists of speech, conversation, and listening sections.
In the speech section, students will practice expressing their opinions clearly by organizing their thoughts and paying attention to structure.
In the conversation section, students will review basic expressions and other verbal and non-verbal behaviors specific to conversations (e.g., contracted forms, the omission of particles, and nodding.) They will then engage in conversation practices using those behaviors. Both speech and conversation exercises focus on accuracy as well as fluency.
The listening section will be centered on audio materials such as CDs. Students will be trained to listen to contents of a certain length and grasp the main points and appropriate details. They will also engage in discussions on the contents.
1 | オリエンテーション、自己紹介(じこしょうかい) |
2 | スピーチ①-1、会話ユニット①-1、聴解(ちょうかい)① |
3 | スピーチ①-2、会話ユニット①-2、聴解(ちょうかい)② |
4 | スピーチ②-1、会話ユニット①-3、聴解(ちょうかい)③ |
5 | スピーチ②-2、会話ユニット②-1、聴解(ちょうかい)④ |
6 | スピーチ③-1、会話ユニット②-2、聴解(ちょうかい)⑤ |
7 | スピーチ③-2、会話ユニット②-3、聴解(ちょうかい)⑥ |
8 | スピーチ③-3、聴解(ちょうかい)⑦ |
9 | スピーチ③-4 |
10 | スピーチ③-5、会話ユニット③-1、聴解(ちょうかい)⑧ |
11 | スピーチ③-6、会話ユニット③-2、聴解(ちょうかい)⑨ |
12 | スピーチ③-7、会話ユニット③-3、聴解(ちょうかい)⑩ |
13 | 期末テスト(聴解)(ちょうかい) |
14 | 期末テスト(ロールプレイ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鎌田 修 監 | 『中級から上級への日本語 なりきりリスニング』 | ジャパンタイムス出版 | 2016 | |
2 | 太田淑子,柴田正子他 | 『新(しん)・毎日(まいにち)の聞(き)きとり50日(にち)』 | 凡人社 | 2007 | |
その他 (Others) | |||||
上記(じょうき)の教材(教材)のほかも適宜(てきぎ)使用(しよう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。