日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA562/OA562OA562 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文型・文法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. Students will be introduced to and practice the intermediate sentence patterns that are frequently used in essays, conversation, and the like, while reviewing the grammatical structures and sentence patterns that they have learned at the beginner and intermediate levels. The purpose of this course is not only to build upon students’ existing knowledge of sentence patterns and vocabulary, but also to bring them to a level where they are able to utilize these constructions in a variety of everyday situations.
Students will learn sentence patterns and vocabulary used in daily conversation and written materials. Rather than simply introducing the new material, the focus will be on getting students to correctly use the new sentence patterns in actual conversation and in writing, understanding how they are different from structures they already know.
The course consists of two parts.
Part 1: Introduction and practice of particle equivalents
Part 2: Introduction, practice, and development of key structures
In Part 1, 2-4 particle equivalents will be covered in each class. In Part 2, students will review beginner material as well as learning more developed sentence patterns and expressions.
1 | オリエンテーション・プレレッスン |
2 | こそあど |
3 | と/ば/たら/なら |
4 | 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1) |
5 | 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2) |
6 | 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1) |
7 | 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2) |
8 | 中間(ちゅうかん)テスト(フィードバックを含(ふく)む) |
9 | 時間(じかん)の表現(ひょうげん) |
10 | 「わけ」を使(つか)った表現(ひょうげん) |
11 | 日常(にちじょう)会話(かいわ)で使用(しよう)する副詞(ふくし) |
12 | 「量(りょう)が多(おお)い」ことをあらわす表現(ひょうげん),「よく」の使(つか)い方(かた) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習(よしゅう)を毎回(まいかい)の宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 中間(ちゅうかん)テスト(10%) 期末(きまつ)テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)せず。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初中級(しょちゅうきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。初中級(しょちゅうきゅう)で学習(がくしゅう)した文法(ぶんぽう)事項(じこう),文型(ぶんけい)を復習(ふくしゅう)しながら,エッセイや会話(かいわ)などで頻繁(ひんぱん)に用(もち)いられる中級(ちゅうきゅう)文型(ぶんけい)を紹介(しょうかい)し,練習(れんしゅう)する。学生(がくせい)が知識(ちしき)として持(も)っている文型(ぶんけい)や語彙(ごい)を増(ふ)やすだけでなく,それらを日常(にちじょう)生活(せいかつ)の様々(さまざま)な場面(ばめん)で活用(かつよう)できるレベルに高(たか)めることを目(め)指(ざ)す。
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. Students will be introduced to and practice the intermediate sentence patterns that are frequently used in essays, conversation, and the like, while reviewing the grammatical structures and sentence patterns that they have learned at the beginner and intermediate levels. The purpose of this course is not only to build upon students’ existing knowledge of sentence patterns and vocabulary, but also to bring them to a level where they are able to utilize these constructions in a variety of everyday situations.
日常(にちじょう)会話(かいわ)や書(か)き言葉(ことば)の中(なか)で使(つか)われる文型(ぶんけい)や語彙(ごい)の学習(がくしゅう)を行(おこな)う。単(たん)に導入(どうにゅう)するのではなく,既習(きしゅう)項目(こうもく)との違(ちが)いを整理(せいり)しながら新(あたら)しい文(ぶん)型(けい)を実際(じっさい)の会話(かいわ)や書(か)き言葉(ことば)の中(なか)で正(ただ)しく使(つか)う練習(れんしゅう)を重視(じゅうし)する。
授業(じゅぎょう)の内容(ないよう)は2部(ぶ)構成(こうせい)になっている。
Part1:助詞(じょし)相当語(そうとうご)の導入(どうにゅう)・練習(れんしゅう)
Part2:主要(しゅよう)項目(こうもく)の導入(どうにゅう)・練習(れんしゅう)・発展(はってん)
Part1では,毎回(まいかい)2~4個(こ)の助詞(じょし)相当語(そうとうご)を扱(あつか)う。Part2では,初級(しょきゅう)の復習(ふくしゅう)に加(くわ)えて,それを発展(はってん)させた文型(ぶんけい)や表現(ひょうげん)を学習(がくしゅう)する。
Students will learn sentence patterns and vocabulary used in daily conversation and written materials. Rather than simply introducing the new material, the focus will be on getting students to correctly use the new sentence patterns in actual conversation and in writing, understanding how they are different from structures they already know.
The course consists of two parts.
Part 1: Introduction and practice of particle equivalents
Part 2: Introduction, practice, and development of key structures
In Part 1, 2-4 particle equivalents will be covered in each class. In Part 2, students will review beginner material as well as learning more developed sentence patterns and expressions.
1 | オリエンテーション・プレレッスン |
2 | こそあど |
3 | と/ば/たら/なら |
4 | 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1) |
5 | 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2) |
6 | 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1) |
7 | 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2) |
8 | 中間(ちゅうかん)テスト(フィードバックを含(ふく)む) |
9 | 時間(じかん)の表現(ひょうげん) |
10 | 「わけ」を使(つか)った表現(ひょうげん) |
11 | 日常(にちじょう)会話(かいわ)で使用(しよう)する副詞(ふくし) |
12 | 「量(りょう)が多(おお)い」ことをあらわす表現(ひょうげん),「よく」の使(つか)い方(かた) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習(よしゅう)を毎回(まいかい)の宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 中間(ちゅうかん)テスト(10%) 期末(きまつ)テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)せず。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。