日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Center for Japanese Language Education
Course Code OA562
Theme・Subtitle 文型・文法
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 1
Course Number JLP2250
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. Students will be introduced to and practice the intermediate sentence patterns that are frequently used in essays, conversation, and the like, while reviewing the grammatical structures and sentence patterns that they have learned at the beginner and intermediate levels. The purpose of this course is not only to build upon students’ existing knowledge of sentence patterns and vocabulary, but also to bring them to a level where they are able to utilize these constructions in a variety of everyday situations.

【Course Contents】

Students will learn sentence patterns and vocabulary used in daily conversation and written materials. Rather than simply introducing the new material, the focus will be on getting students to correctly use the new sentence patterns in actual conversation and in writing, understanding how they are different from structures they already know.
The course consists of two parts.
Part 1: Introduction and practice of particle equivalents
Part 2: Introduction, practice, and development of key structures
In Part 1, 2-4 particle equivalents will be covered in each class. In Part 2, students will review beginner material as well as learning more developed sentence patterns and expressions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション・プレレッスン
2 こそあど
3 と/ば/たら/なら
4 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1)
5 「こと」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2)
6 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(1)
7 「もの」を使(つか)った表現(ひょうげん)(2)
8 中間(ちゅうかん)テスト(フィードバックを含(ふく)む)
9 時間(じかん)の表現(ひょうげん)
10 「わけ」を使(つか)った表現(ひょうげん)
11 日常(にちじょう)会話(かいわ)で使用(しよう)する副詞(ふくし)
12 「量(りょう)が多(おお)い」ことをあらわす表現(ひょうげん),「よく」の使(つか)い方(かた)
13 Review
14 期末(きまつ)テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキストの予習(よしゅう)を毎回(まいかい)の宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%)
課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%)
中間(ちゅうかん)テスト(10%)
期末(きまつ)テスト (30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリント教材(きょうざい)。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
指定(してい)せず。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。

【注意事項 / Notice】