日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA661/OA661OA661 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文型・文法(ぶんけい・ぶんぽう) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed the first half of intermediate-level study. Its purpose is to develop their understanding of slightly advanced grammatical structures and sentence patterns used in everyday conversation, novels, and other materials.
Students will learn sentence patterns and vocabulary used in videos, newspaper articles, novels, and other sources. Rather than simply introducing the new material, the focus will be on getting students to understand the meaning and application of the new sentence patterns and how they are different from structures they already know. In addition to understanding the grammar and sentence patterns, the focus will be on getting students to practice actually using the new material in their writing and in everyday conversations. Ongoing practice will ensure that students are not only able to speak Japanese fluently, but also produce correct and accurate language.
The basic flow of the course will be as follows.
1) Review of grammar/sentence patterns already learned
2) Understanding and building upon grammar/ sentence patterns already learned
3) Comprehension check
4) Introduction and explanation of new grammar/ sentence patterns
5) Comprehension check
6) Review
1 | オリエンテーション・プレレッスン |
2 | 理由(りゆう)・目的(もくてき)の表現(ひょうげん) |
3 | 感情(かんじょう)・心情(しんじょう)・評価(ひょうか)の文型(ぶんけい) |
4 | 不快(ふかい)・非難(ひなん)・軽蔑(けいべつ)・不満(ふまん)の文型(ぶんけい) |
5 | 話者(わしゃ)の判断(はんだん)・及(およ)び理性的(りせいてき)評価(ひょうか)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
6 | 話者(わしゃ)の推察(すいさつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
7 | 人(ひと)や物(もの)の状態(じょうたい)・性質(せいしつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい)(1) |
8 | 中間(ちゅうかん)テスト・フィードバック |
9 | 人(ひと)や物(もの)の状態(じょうたい)・性質(せいしつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい)(2) |
10 | 義務(ぎむ)・当然(とうぜん)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
11 | その他(ほか)の文型(ぶんけい)(1) |
12 | その他(ほか)の文型(ぶんけい)(2) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習(よしゅう)を毎回(まいかい)の宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 中間(ちゅうかん)テスト (10%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
中級(ちゅうきゅう)前半(ぜんはん)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。日常(にちじょう)会話(かいわ)や小説(しょうせつ)などで用(もち)いられるやや高度(こうど)な文法(ぶんぽう),文型(ぶんけい)の理解(りかい)を目的(もくてき)とする。
This course is designed for students who have completed the first half of intermediate-level study. Its purpose is to develop their understanding of slightly advanced grammatical structures and sentence patterns used in everyday conversation, novels, and other materials.
専門書(せんもんしょ),新聞(しんぶん)記事(きじ),小説(しょうせつ)などの中(なか)で使(つか)われる文型(ぶんけい)や語彙(ごい)の学習(がくしゅう)を行(おこな)う。単(たん)に導入(どうにゅう)するのではなく,既習(きしゅう)項目(こうもく)との違(ちが)いを整理(せいり)しながら,新(あたら)しい文型(ぶんけい)の意味(いみ)・用法(ようほう)を学習(がくしゅう)する。また,文法(ぶんぽう)や文型(ぶんけい)を理解(りかい)するだけでなく,書(か)き言葉(ことば)の中(なか)や日常(にちじょう)生活(せいかつ)の会話(かいわ)の中(なか)で,実際(じっさい)に使(つか)う練習(れんしゅう)を重視(じゅうし)する。日本語(にほんご)の産出(さんしゅつ)においては,流暢(りゅうちょう)さだけでなく,正確(せいかく)な日本語(にほんご)をアウトプットできるように練習(れんしゅう)を重(かさ)ねる。
授業(じゅぎょう)の流(なが)れは以下(いか)のようになっている。
1)既習(きしゅう)の文法(ぶんぽう)・文型(ぶんけい)項目(こうもく)の復習(ふくしゅう)
2)既習(きしゅう)の文法(ぶんぽう)・文型(ぶんけい)項目(こうもく)の整理(せいり)・発展(はってん)
3)理解(りかい)確認(かくにん)
4)新(あたら)しい文法(ぶんぽう)・文型(ぶんけい)項目(こうもく)の導入(どうにゅう)・説明(せつめい)
5)理解(りかい)確認(かくにん)
6)復習(ふくしゅう)
Students will learn sentence patterns and vocabulary used in videos, newspaper articles, novels, and other sources. Rather than simply introducing the new material, the focus will be on getting students to understand the meaning and application of the new sentence patterns and how they are different from structures they already know. In addition to understanding the grammar and sentence patterns, the focus will be on getting students to practice actually using the new material in their writing and in everyday conversations. Ongoing practice will ensure that students are not only able to speak Japanese fluently, but also produce correct and accurate language.
The basic flow of the course will be as follows.
1) Review of grammar/sentence patterns already learned
2) Understanding and building upon grammar/ sentence patterns already learned
3) Comprehension check
4) Introduction and explanation of new grammar/ sentence patterns
5) Comprehension check
6) Review
1 | オリエンテーション・プレレッスン |
2 | 理由(りゆう)・目的(もくてき)の表現(ひょうげん) |
3 | 感情(かんじょう)・心情(しんじょう)・評価(ひょうか)の文型(ぶんけい) |
4 | 不快(ふかい)・非難(ひなん)・軽蔑(けいべつ)・不満(ふまん)の文型(ぶんけい) |
5 | 話者(わしゃ)の判断(はんだん)・及(およ)び理性的(りせいてき)評価(ひょうか)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
6 | 話者(わしゃ)の推察(すいさつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
7 | 人(ひと)や物(もの)の状態(じょうたい)・性質(せいしつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい)(1) |
8 | 中間(ちゅうかん)テスト・フィードバック |
9 | 人(ひと)や物(もの)の状態(じょうたい)・性質(せいしつ)を表(あらわ)す文型(ぶんけい)(2) |
10 | 義務(ぎむ)・当然(とうぜん)を表(あらわ)す文型(ぶんけい) |
11 | その他(ほか)の文型(ぶんけい)(1) |
12 | その他(ほか)の文型(ぶんけい)(2) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習(よしゅう)を毎回(まいかい)の宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 中間(ちゅうかん)テスト (10%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。