日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA662/OA662OA662 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読解(どっかい) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed the first half of intermediate-level study. Students will learn to read sentences on general topics. They will be able to comprehend the contents while understanding structure and development of sentences. They will also read written materials expressing different perspectives on the same topic and become able to understand the details of each position. Finally, reading comprehension will be used as a tool to build students’ active and passive vocabulary knowledge.
Students will be presented a variety of reading materials in various styles, such as descriptions, essays, newspaper articles, and novels, to learn reading skills, comprehend contents, etc. Students will also discuss the things they have read and practice communicating content to others. They will summarize sentences as well, both in class and as homework. Moreover, quizzes on designated vocabulary will be given every class in order to build vocabulary.
1 | オリエンテーション,読(よ)み方(かた)について考(かんが)える |
2 | 調査報告(ちょうさほうこく)を読(よ)む |
3 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
4 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
5 | 文章(ぶんしょう)を要約(ようやく)する |
6 | 説明文(せつめいぶん)を読(よ)む |
7 | 小説(しょうせつ)を読(よ)む |
8 | 意見文(いけんぶん)を読(よ)む |
9 | 意見文(いけんぶん)を読(よ)む |
10 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
11 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
12 | 随想(ずいそう)を読(よ)む |
13 | まとめ |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する 。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。日本語(にほんご)学習者(がくしゅうしゃ)向(む)けの教材(きょうざい)と生教材(なまきょうざい)を併(へい)用(よう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
中級(ちゅうきゅう)前半(ぜんはん)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。一般的(いっぱんてき)な事柄(ことがら)について書(か)かれた文章(ぶんしょう)を読(よ)めるようにする。文章(ぶんしょう)の構成(こうせい)や展開(てんかい)をとらえながら,内容(ないよう)が理解(りかい)できるようにする。 また,同(おな)じテーマについて異(こと)なる視点(してん)で書(か)かれた文章(ぶんしょう)を読(よ)み,それぞれの内容(ないよう)が理解(りかい)できるようにする。さらに,読解(どっかい)を通(とお)して使用(しよう)語彙(ごい),理解(りかい)語彙(ごい)を増(ふ)やす。
This course is designed for students who have completed the first half of intermediate-level study. Students will learn to read sentences on general topics. They will be able to comprehend the contents while understanding structure and development of sentences. They will also read written materials expressing different perspectives on the same topic and become able to understand the details of each position. Finally, reading comprehension will be used as a tool to build students’ active and passive vocabulary knowledge.
説明文(せつめいぶん),エッセイ,新聞(しんぶん)記事(きじ),小説(しょうせつ)など様々(さまざま)なスタイルの読解(どっかい)教材(きょうざい)を取(と)り上(あ)げ,読(よ)みのスキルの学習(がくしゅう),内容(ないよう)把握(はあく)などを行(おこな)う。読(よ)んだ内容(ないよう)に基(もと)づいた話(はな)し合(あ)いや,内容(ないよう)を他(ほか)の人(ひと)に伝(つた)える練習(れんしゅう)も行(おこな)う。また,文章(ぶんしょう)の要約(ようやく)を授業(じゅぎょう)で扱(あつか)い,宿題(しゅくだい)として課(か)す。さらに,語彙(ごい)を増(ふ)やすために,指定(してい)された語彙(ごい)の小(しょう)テストを行(おこな)う。
Students will be presented a variety of reading materials in various styles, such as descriptions, essays, newspaper articles, and novels, to learn reading skills, comprehend contents, etc. Students will also discuss the things they have read and practice communicating content to others. They will summarize sentences as well, both in class and as homework. Moreover, quizzes on designated vocabulary will be given every class in order to build vocabulary.
1 | オリエンテーション,読(よ)み方(かた)について考(かんが)える |
2 | 調査報告(ちょうさほうこく)を読(よ)む |
3 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
4 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
5 | 文章(ぶんしょう)を要約(ようやく)する |
6 | 説明文(せつめいぶん)を読(よ)む |
7 | 小説(しょうせつ)を読(よ)む |
8 | 意見文(いけんぶん)を読(よ)む |
9 | 意見文(いけんぶん)を読(よ)む |
10 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
11 | 新聞記事(しんぶんきじ)を読(よ)む |
12 | 随想(ずいそう)を読(よ)む |
13 | まとめ |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する 。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。日本語(にほんご)学習者(がくしゅうしゃ)向(む)けの教材(きょうざい)と生教材(なまきょうざい)を併(へい)用(よう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。