日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Center for Japanese Language Education
Course Code OA663
Theme・Subtitle 作文(さくぶん)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 1
Course Number JLP2240
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is designed for students who have completed the first half of intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write reports and compositions utilizing sentence patterns they have already learned.

【Course Contents】

Students will learn about the structure and summarization of reports and compositions, writing composition of 800 to 1200 words each class and getting feedback on their work. Because the focus will be on whether or not students have properly structured their compositions, they will repeatedly practice writing reports in line with a prescribed format at first.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,プレレッスン
2 L1-①:制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習(れんしゅう)①
3 L2—① 内容理解(ないようりかい)とテーマの整理(せいり)
4 L2—② 構成(こうせい)
5 L3—① 内容理解(ないようりかい)とテーマの整理(せいり)
6 L3—② 構成(こうせい)
7 L2—③ フィードバック
8 L4-①:内容(ないよう)理解(りかい)とテーマの整理(せいり)
9 L4-②:構成(こうせい)
10 L3-③:フィードバック
11 L4-③:ピア・エディティング
12 L5 制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習(れんしゅう)②
13 L4-④:フィードバック
14 期末(きまつ)テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(40%)
課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(30%)
期末(きまつ)テスト(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリント教材(きょうざい)。課(か)ごとに授業内(じゅぎょうない)で配布(はいふ)する。レポートのテーマは以下(いか)の通(とお)りである。
「世界(せかい)の高校生(こうこうせい)の意識(いしき)調査(ちょうさ)」
「待機(たいき)児童(じどう)」
「メディア・リテラシー」など。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。

【注意事項 / Notice】