日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA761/OA761OA761 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文型・文法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. The purpose of the course is to develop students’ understanding of the advanced sentence structures and expressions used in literary works, specialized journal articles, public speeches, etc., as well as to be able to fluently use these structures and expressions in their own conversations and compositions.
Sentence patterns and expressions will be taken from literary works, journal articles, lectures, and so on. Students will be given numerous example sentences so that they understand their structure and applications as well as how they differ from patterns with similar nuances. Finally, students will repeatedly practice writing short compositions until they are able to use the sentence patterns and expressions themselves.
The basic flow of the course will be as follows.
Part 1: New sentence patterns
1)Review of grammar/sentence patterns already learned
2)Introduction/explanation of new grammar structures and sentence patterns
3)Comprehension check questions
Part 2: Expressions to be learned
1)Introduction/explanation of new vocabulary and expressions
2)Comprehension check questions
1 | オリエンテーション,プレ・レッスン |
2 | 「ながら/まま/つつ」を使った表現 |
3 | 「意向形」を使った表現 |
4 | 「ところ」を使った表現 |
5 | 「まで」を使った表現 |
6 | 「時」を表す文型① |
7 | 「時」を表す文型② |
8 | 中間テスト |
9 | 「時」を表す文型③ |
10 | 「時」を表す文型④ |
11 | 複合動詞 |
12 | 副詞の呼応 |
13 | Review |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習を毎回の宿題として課す。その他,必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(30%) 中間テスト(10%) 期末テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定せず。 |
中級修了レベルの学習者を対象とする。文学作品や専門的な雑誌記事,さらには公式なスピーチなどで用いられる高度な文型や表現を理解し,自分の会話や作文で流暢に使えるようになることを目指す。
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. The purpose of the course is to develop students’ understanding of the advanced sentence structures and expressions used in literary works, specialized journal articles, public speeches, etc., as well as to be able to fluently use these structures and expressions in their own conversations and compositions.
文学作品や新聞,雑誌記事,専門書などから文型や表現を抽出し,それらのパターンや用法,ニュアンスの似ている文型の違いを理解するため,多くの例文に触れる。また,自分でそれらの文型や表現を使えるようになるまで,短文練習を繰り返し行う。
授業の流れは以下のようになっている。
Part1:新しい文型
1)既習の文法・文型項目の復習
2)新しい文法・文型項目の導入・説明
3)理解確認問題
Part2:覚えたほうがいい表現
1)新しい語彙や表現の導入・説明
2)理解確認問題
Sentence patterns and expressions will be taken from literary works, journal articles, lectures, and so on. Students will be given numerous example sentences so that they understand their structure and applications as well as how they differ from patterns with similar nuances. Finally, students will repeatedly practice writing short compositions until they are able to use the sentence patterns and expressions themselves.
The basic flow of the course will be as follows.
Part 1: New sentence patterns
1)Review of grammar/sentence patterns already learned
2)Introduction/explanation of new grammar structures and sentence patterns
3)Comprehension check questions
Part 2: Expressions to be learned
1)Introduction/explanation of new vocabulary and expressions
2)Comprehension check questions
1 | オリエンテーション,プレ・レッスン |
2 | 「ながら/まま/つつ」を使った表現 |
3 | 「意向形」を使った表現 |
4 | 「ところ」を使った表現 |
5 | 「まで」を使った表現 |
6 | 「時」を表す文型① |
7 | 「時」を表す文型② |
8 | 中間テスト |
9 | 「時」を表す文型③ |
10 | 「時」を表す文型④ |
11 | 複合動詞 |
12 | 副詞の呼応 |
13 | Review |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習を毎回の宿題として課す。その他,必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(30%) 中間テスト(10%) 期末テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定せず。 |