日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA762/OA762OA762 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. Students will learn to read texts that require social or cultural background information. They will become able to comprehend the contents while understanding structure and development of sentences. They will also encounter writing styles not often used in everyday conversation in order to build their reading skills.
Students will read longer sentences, comprehend the contents, and be tested for their comprehension of vocabulary. They will also practice interpreting what they have read by explaining the content and providing their personal perspectives. They will summarize sentences, both in class and as homework.
1 | オリエンテーション,論文モデルを読む |
2 | 新聞記事を読む,資料の探し方を学ぶ |
3 | 新聞記事を読む |
4 | 新聞記事を読む |
5 | 新聞記事を読む |
6 | 小説を読む |
7 | 随想を読む |
8 | 論説文を読む |
9 | 論説文を読む |
10 | 論説文を読む |
11 | 論説文を読む |
12 | 新聞記事を読む |
13 | まとめ |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(40%) 期末テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。生教材。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
中級修了レベルの学習者を対象とする。社会的,文化的背景が必要な文章を読めるようにする。文章の構成や展開をとらえながら,内容が理解できるようにする。 また,日常会話で あまり使われないスタイルの文章に触れ,読みのスキルを伸ばす。
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. Students will learn to read texts that require social or cultural background information. They will become able to comprehend the contents while understanding structure and development of sentences. They will also encounter writing styles not often used in everyday conversation in order to build their reading skills.
長文の読解,内容把握,語彙の理解確認などを行う。読み物の内容を説明したり,自分なりの視点を取り入れながら解釈をする練習も行う。 また,文章の要約を授業で扱い,宿題として課す。
Students will read longer sentences, comprehend the contents, and be tested for their comprehension of vocabulary. They will also practice interpreting what they have read by explaining the content and providing their personal perspectives. They will summarize sentences, both in class and as homework.
1 | オリエンテーション,論文モデルを読む |
2 | 新聞記事を読む,資料の探し方を学ぶ |
3 | 新聞記事を読む |
4 | 新聞記事を読む |
5 | 新聞記事を読む |
6 | 小説を読む |
7 | 随想を読む |
8 | 論説文を読む |
9 | 論説文を読む |
10 | 論説文を読む |
11 | 論説文を読む |
12 | 新聞記事を読む |
13 | まとめ |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(40%) 期末テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。生教材。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |