日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA763/OA763OA763 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
作文 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write full reports, rather than compositions, utilizing the vocabulary and sentence patterns they have already learned.
Students will practice until they are able to compose the longer works required at the university level (e.g. research reports and similar documents). Specifically, they will be presented with numerous samples of report structures and features (examples and quotes, counterarguments, etc.), where they will encounter vocabulary and sentence patterns that they will ultimately be able to use in writing their own longer works. Rather than simply stating their own opinions, students will practice logically tying their personal perspectives to what they have read and understood in other works.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | L1 制限時間内に作文を書く練習① |
3 | L2—① 内容理解とテーマの整理 |
4 | L2—② 構成 |
5 | L3—① 内容理解とテーマの整理 |
6 | L3—② 構成 |
7 | L2—③ フィードバック |
8 | L4—① 内容理解とテーマの整理 |
9 | L4—② 構成 |
10 | L3—③ フィードバック |
11 | L4—③ ピア・エディティング |
12 | L5 制限時間内に作文を書く練習② |
13 | L4—④ フィードバック |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(40%) 課題・宿題(30%) 期末テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。課ごとに授業内で配布する。レポートのテーマは以下の通りである。 「日本の言語文化」 「コト消費」 「メールの言語表現」など。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
中級修了レベルの学習者を対象とする。これまでに学習した語彙や文型を使って,「作文」ではなく,レポートや報告書を書く力をつけることを目的とする。
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write full reports, rather than compositions, utilizing the vocabulary and sentence patterns they have already learned.
大学レベルで必要とされる長文作成(レポートや調査報告書)のための練習を行う。具体的には,レポートの構成や機能(例示や引用,反論など)ごとにたくさんの例を示しながら,そこで使われる語彙や文型に触れ,1,500字程度のレポートを作成する。単に自分の意見を書くだけでなく,文章を読み,それを理解したうえで,自分の意見を関連付けてまとめる練習を行う。
Students will practice until they are able to compose the longer works required at the university level (e.g. research reports and similar documents). Specifically, they will be presented with numerous samples of report structures and features (examples and quotes, counterarguments, etc.), where they will encounter vocabulary and sentence patterns that they will ultimately be able to use in writing their own longer works. Rather than simply stating their own opinions, students will practice logically tying their personal perspectives to what they have read and understood in other works.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | L1 制限時間内に作文を書く練習① |
3 | L2—① 内容理解とテーマの整理 |
4 | L2—② 構成 |
5 | L3—① 内容理解とテーマの整理 |
6 | L3—② 構成 |
7 | L2—③ フィードバック |
8 | L4—① 内容理解とテーマの整理 |
9 | L4—② 構成 |
10 | L3—③ フィードバック |
11 | L4—③ ピア・エディティング |
12 | L5 制限時間内に作文を書く練習② |
13 | L4—④ フィードバック |
14 | 期末テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(40%) 課題・宿題(30%) 期末テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材。課ごとに授業内で配布する。レポートのテーマは以下の通りである。 「日本の言語文化」 「コト消費」 「メールの言語表現」など。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |