日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA764/OA764OA764 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聴解・会話 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2230 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. Its purpose is to develop students’ ability to listen and make conversation about topics that include specialized content as well as to acquire language appropriate to situations. The goal of the course is that students can develop an accurate and detailed understanding of social issues and current events, by using raw materials, as well as fluently express their own opinions. By the end of the semester, students will have a vocabulary of 10,000-15,000 words.
By gaining an accurate understanding of numerous video teaching materials, students will improve their conversational fluency and accuracy. Students will build their vocabulary and expressions through watching videos on topics including education and aging, while at the same time getting a clear understanding of detailed content in order to learn more about Japanese issues and social concerns. They will then use “proper and correct Japanese” to exchange opinions with others through discussions and presentations, while also developing their ability to speak in front of large groups on current events and social issues.
In conversation class, students will be presented three themes: “exchange”, “speaking with an understanding of different viewpoints”, and “speaking with an understanding of social context”, and practice their verbal fluency.
1 | オリエンテーション,DVD(社会問題①) |
2 | 映像教材(社会問題①),会話1:交渉する |
3 | 映像教材(社会問題①),会話1:交渉する |
4 | 映像教材(社会問題②),会話1:交渉する |
5 | 映像教材(社会問題②),会話2:視点の違いを理解する |
6 | 映像教材(社会問題②),会話2:視点の違いを理解する |
7 | 映像教材(社会問題③),会話2:視点の違いを理解する |
8 | 映像教材(社会問題③),会話2:視点の違いを理解する |
9 | 映像教材(社会問題③),会話2:社会的背景に配慮する |
10 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
11 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
12 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
13 | 期末テスト1:口頭表現 |
14 | 期末テスト2:聴解 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。ディスカッションやプレゼンテーションのための準備は授業内では行わないため,宿題となる。また,発音練習は教室内でも行うが,練習が不足していると思う場合は,教室外でも練習をすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(40%) 期末テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
『日本語超級話者へのかけはし』(スリーエーネットワーク)などを適宜使用する。 |
中級修了レベルの学習者を対象とし,専門的な内容を含む聴解能力と会話能力の育成ならびに場面に適切な日本語の習得を目指す。生の教材を用い,社会問題,時事問題についても細部まで正確に把握し,流暢に意見が言えるようになることを目標とする。学期終了後には,語彙数10,000~15,000語の習得を目指す。
This course is designed for students who have completed intermediate-level study. Its purpose is to develop students’ ability to listen and make conversation about topics that include specialized content as well as to acquire language appropriate to situations. The goal of the course is that students can develop an accurate and detailed understanding of social issues and current events, by using raw materials, as well as fluently express their own opinions. By the end of the semester, students will have a vocabulary of 10,000-15,000 words.
数多くの映像教材を正確に理解することによって,流暢さと的確さを高める。「教育」や「高齢化」等に関するビデオを視聴しながら語彙,表現を増やすと同時に,細部まで内容を把握することにより,日本社会の問題や日本事情について学んでいく。その後,ディスカッションやプレゼンテーションを通じ,「きちんとした日本語」で他者と意見交換したり,時事問題や社会問題について大勢の人の前で発表したりする能力を高めていく。
会話では,「交渉する」「互いの視点の違いを理解して話す」「社会的背景に配慮して話す」の3つのテーマを取り上げ,発話練習を行う。
By gaining an accurate understanding of numerous video teaching materials, students will improve their conversational fluency and accuracy. Students will build their vocabulary and expressions through watching videos on topics including education and aging, while at the same time getting a clear understanding of detailed content in order to learn more about Japanese issues and social concerns. They will then use “proper and correct Japanese” to exchange opinions with others through discussions and presentations, while also developing their ability to speak in front of large groups on current events and social issues.
In conversation class, students will be presented three themes: “exchange”, “speaking with an understanding of different viewpoints”, and “speaking with an understanding of social context”, and practice their verbal fluency.
1 | オリエンテーション,DVD(社会問題①) |
2 | 映像教材(社会問題①),会話1:交渉する |
3 | 映像教材(社会問題①),会話1:交渉する |
4 | 映像教材(社会問題②),会話1:交渉する |
5 | 映像教材(社会問題②),会話2:視点の違いを理解する |
6 | 映像教材(社会問題②),会話2:視点の違いを理解する |
7 | 映像教材(社会問題③),会話2:視点の違いを理解する |
8 | 映像教材(社会問題③),会話2:視点の違いを理解する |
9 | 映像教材(社会問題③),会話2:社会的背景に配慮する |
10 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
11 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
12 | 映像教材(社会問題④),会話3:社会的背景に配慮する |
13 | 期末テスト1:口頭表現 |
14 | 期末テスト2:聴解 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。ディスカッションやプレゼンテーションのための準備は授業内では行わないため,宿題となる。また,発音練習は教室内でも行うが,練習が不足していると思う場合は,教室外でも練習をすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題・宿題(40%) 期末テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
『日本語超級話者へのかけはし』(スリーエーネットワーク)などを適宜使用する。 |