日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Center for Japanese Language Education
Course Code OA874
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number JLP3240
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The course will focus on learning how to write papers longer than reports, including graduation theses and academic dissertations, enhancing students’ ability to take in information and express themselves using Japanese.

【Course Contents】

Students will learn about the composition, style, vocabulary, and connecting expressions used, as well as the sentence patterns of Japanese papers, to construct compositions and short sentences themselves. Students will then craft an actual academic paper, improving practical skills. While lectures will be given, classes will primarily be based on the participants' own academic papers, and peer editing will also be conducted.

Each class centers around themes such as “task setting,” “essay composition,” “quotations,” or “connecting expressions," then learning and sentence creation are carried out based on those themes. Created texts will become longer and more sophisticated, incorporating the abstract, etc., of the academic paper, as necessary, with the final goal of completing one written research plan. Students will be taught so that each participant develops an awareness of issues, awareness of their own mistakes, and the skills necessary to correct those mistakes.

This course is especially recommended for students who have difficulty preparing academic dissertations, graduation theses, etc.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業概要,研究論文を探す,論文とは何か
2 各自が選んだ論文(担当論文)の紹介,全体構成の確認
3 序論の構成と表現 
4 発表①,本論 ・結論の構成と表現
5 本論・結論の構成と表現
6 研究計画書を読む,自分の研究動機から研究課題を考える
7 発表②/論文の表現:引用・参考文献の書き方
8 先行研究を探す,参考文献メモの作成
9 参考文献メモの作成
10 論拠,調査方法の検討
11 研究計画書①
12 研究計画書②
13 発表③
14 振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(30%)
課題(30%)
最終課題(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
指定しない。必要なものは適宜配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大島弥生他 『ピアで学ぶ大学生の日本[第2版]』 ひつじ書房 2014 9784894767096
2 北原保雄監修 (独)日本学生支援機構・東京日本語教育センター 『実践研究計画作成法』 凡人社 2009 9874893586933
その他 (Others)
クラスで適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

履修者の年次や既習内容によって進度や内容を変更する場合がある。

【注意事項 / Notice】