日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PB329/PB329PB329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Nathaniel Hawthorne研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL7313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
While conducting a thorough close reading of American literary works, students will deepen their understanding of the historical and cultural contexts behind the works. Finally, students will write a final essay publishable in an academic journal.
In this seminar, we will read Nathaniel Hawthorne's The Blithedale Romance (1852). Compared to contemporaries like Melville, Emerson, and Thoreau, Hawthorne remained distanced from social reform movements, including the abolitionist movement. Based on the facts of the construction and failure of the utopian community Brook Farm, in which Hawthorne was involved, this work is not only useful for understanding Hawthorne's perspective on social reform, but also offers insights into the intellectual climate of New England, including transcendentalism.
As this text allows for a multifaceted approach, each student should aim for their own unique interpretation, guided by their individual concerns. In addition to the work itself, we will also engage with representative critical readings, discussing practical issues such as what an academic essay is and what it should be, and exploring the nature of academic writing.
1 | イントロダクション |
2 | The Blithedale Romance読解 (1) |
3 | The Blithedale Romance読解 (2) |
4 | The Blithedale Romance読解 (3) |
5 | The Blithedale Romance読解 (4) |
6 | The Blithedale Romance読解 (5) |
7 | The Blithedale Romance読解 (6) |
8 | The Blithedale Romance読解 (7) |
9 | The Blithedale Romance読解 (8) |
10 | The Blithedale Romance批評読解 (1) |
11 | The Blithedale Romance批評読解 (2) |
12 | The Blithedale Romance批評読解 (3) |
13 | The Blithedale Romance批評読解 (4) |
14 | レポート構想発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、予習範囲を読解の上で(毎回約3時間)、500wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの執筆(毎回約1時間)を義務づける。提出されたペーパーはその都度添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nathaniel Hawthorne | The Blithedale Romance | Norton | 2010 | 9780393928617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
アメリカ文学作品の徹底的な精読を行いつつ、作品の背後にある歴史的・文化的コンテクストの理解を深める。最終的には、代表的な批評も踏まえた上で、学会誌への投稿を前提とした高いレベルの学期末レポートを執筆する。
While conducting a thorough close reading of American literary works, students will deepen their understanding of the historical and cultural contexts behind the works. Finally, students will write a final essay publishable in an academic journal.
Nathaniel Hawthorne, The Blithedale Romance (1852)を読解する。同時代の文学者たち(メルヴィル、エマソン、ソローら)と比べ、ホーソーンは奴隷制廃止運動をはじめとして、社会改革と距離を取り続けた作家である。Brook Farmというユートピア共同体の建設とその挫折という事実に基づく本作は、ホーソーンの社会改革に対する視座を理解するのに有用なだけでなく、超絶主義をはじめとするニューイングランドの知的風土を知る手掛かりにもなるだろう。
この作品は多面的なアプローチが可能なテクストであるので、受講生各自の問題意識に沿って独自の読解を目指してほしい。また、作品だけではなく代表的な批評の読解も行い、論文とは何か、論文とはどうあるべきかなどのプラクティカルな問題についても討議する。
In this seminar, we will read Nathaniel Hawthorne's The Blithedale Romance (1852). Compared to contemporaries like Melville, Emerson, and Thoreau, Hawthorne remained distanced from social reform movements, including the abolitionist movement. Based on the facts of the construction and failure of the utopian community Brook Farm, in which Hawthorne was involved, this work is not only useful for understanding Hawthorne's perspective on social reform, but also offers insights into the intellectual climate of New England, including transcendentalism.
As this text allows for a multifaceted approach, each student should aim for their own unique interpretation, guided by their individual concerns. In addition to the work itself, we will also engage with representative critical readings, discussing practical issues such as what an academic essay is and what it should be, and exploring the nature of academic writing.
1 | イントロダクション |
2 | The Blithedale Romance読解 (1) |
3 | The Blithedale Romance読解 (2) |
4 | The Blithedale Romance読解 (3) |
5 | The Blithedale Romance読解 (4) |
6 | The Blithedale Romance読解 (5) |
7 | The Blithedale Romance読解 (6) |
8 | The Blithedale Romance読解 (7) |
9 | The Blithedale Romance読解 (8) |
10 | The Blithedale Romance批評読解 (1) |
11 | The Blithedale Romance批評読解 (2) |
12 | The Blithedale Romance批評読解 (3) |
13 | The Blithedale Romance批評読解 (4) |
14 | レポート構想発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、予習範囲を読解の上で(毎回約3時間)、500wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの執筆(毎回約1時間)を義務づける。提出されたペーパーはその都度添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nathaniel Hawthorne | The Blithedale Romance | Norton | 2010 | 9780393928617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。