日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code PB335
Theme・Subtitle Science Fictionの起源(1)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL7313
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By reading American literary works, we will not only experience the aesthetic feeling they provide but also explore the historical and cultural aspects of race, gender, and sexuality. In doing so, we will cultivate self-expression skills in both Japanese and English.

【Course Contents】

 Science fiction, which rapidly developed in the United States during the Cold War era of the 20th century, actually traces its origins back to the 19th century. H. Bruce Franklin, in his anthology titled Future Perfect: American Science Fiction of the Nineteenth Century, highlighted the presence of science fiction elements even in the short stories of Nathaniel Hawthorne and Herman Melville. In this course, we will conduct a close reading of A Voyage to the Moon (1827) by George Tucker—often referred to as the first American science fiction novel—and the classic science fiction works of Edgar Allan Poe, exploring how these texts envisioned both the potential and anxieties associated with advancements in technology and capitalism.
 Please note that the English presentation by the designated presenter will be followed by a Q&A session in English during the first half and in Japanese during the second half of the class. Therefore, students are expected to actively contribute to class discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションならびに発表担当者の決定
2 George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 1-4)
3 George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 5-8)
4 George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 9-13)
5 George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 14-17)
6 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(1)
7 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(2)
8 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(3)
9 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(4)
10 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(5)
11 The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(6)
12 今学期の総括
13 レポート中間報告会(1)
14 レポート中間報告会(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

とりわけ授業前半の英語によるディスカッションに積極的な貢献ができるよう,毎週,事前にテクストを精読するとともに,自分の問題意識を整理し,それをメモにまとめたうえで授業にのぞむこと。各回の予習には4時間以上を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業中の担当発表とディスカッションへの参加(60%)
最終レポート(40%)
備考 (Notes)
すべての評価基準において,博士前期課程の受講生とは異なる高度な達成水準が求められる。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 George Tucker A Voyage to the Moon Zinc Read 2023
2 Edgar Allan Poe The Science Fiction of Edgar Allan Poe Penguin Classics 1976

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は必要に応じて授業時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。