日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PC311/PC311PC311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古代日韓関係史関連文献・史料の読解と研究理解 Reading and understanding of historical materials related to ancient Japan and South Korea |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS7510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose is to improve the reading comprehension of research papers and related historical materials on the history of ancient Japan-Korea relations, and to help prepare for the preparation of the thesis.
①A Study on the Reading and Related Historical Materials of Ancient Japan and Korea
②Study on the history of ancient Japan-Korea relations and academic papers
③Student Reporting and Discussion
It will be decided after consulting with participants for the first time, although it will be conducted on literature and historical materials related to ancient Japan and Korea.
The rapporteur is determined, and the participants will be asked to investigate the historical material submission and related historical materials/research literature of the sharing part, and discuss the matter with all participants based on the presentation materials.
1 | 初回ガイダンス First time guidance |
2 | 古代日韓関係史研究の現状ー日本古代史、朝鮮古代史それぞれの視点からー Current status of research on the history of ancient Japan-Korea relations |
3 | 史料・文献の講読と議論(1) Reading and discussing historical materials and literature(1) |
4 | 史料・文献の講読と議論(2) Reading and discussing historical materials and literature(2) |
5 | 史料・文献の講読と議論(3) Reading and discussing historical materials and literature(3) |
6 | 史料・文献の講読と議論(4) Reading and discussing historical materials and literature(4) |
7 | 史料・文献の講読と議論(5) Reading and discussing historical materials and literature(5) |
8 | 史料・文献の講読と議論(6) Reading and discussing historical materials and literature(6) |
9 | 史料・文献の講読と議論(7) Reading and discussing historical materials and literature(7) |
10 | 史料・文献の講読と議論(8) Reading and discussing historical materials and literature(8) |
11 | 史料・文献の講読と議論(9) Reading and discussing historical materials and literature(9) |
12 | 史料・文献の講読と議論(10) Reading and discussing historical materials and literature(10) |
13 | 史料・文献の講読と議論(11) Reading and discussing historical materials and literature(11) |
14 | 史料・文献の講読と議論(12) Reading and discussing historical materials and literature(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回ガイダンスで指示をする。
Give instructions with the first guidance.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 議論への参加と内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回ガイダンスで指示をする。 Give instructions with the first guidance. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 References will be introduced as appropriate in every class. |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
古代日韓関係史に関する研究論文と関連史料の読解力の向上を目標に、論文作成に向けての準備の一助となることを目指し、日本古代史への理解を深める。
The purpose is to improve the reading comprehension of research papers and related historical materials on the history of ancient Japan-Korea relations, and to help prepare for the preparation of the thesis.
①古代日韓関係史の文献・史料の輪読と関連史料の研究
②古代日韓関係史の研究書・学術論文(特に日本古代史、朝鮮・韓国古代史)についての検討
③受講者の研究報告と議論
本演習では、古代日韓関係史の文献・史料についての講読を行うが、文献・史料は初回に参加者と相談して決定する。
報告者を決めて、分担部分の史料講読と関連史料・研究文献を調査してもらい、そのレジュメをもとに参加者全員で議論を行う。
①A Study on the Reading and Related Historical Materials of Ancient Japan and Korea
②Study on the history of ancient Japan-Korea relations and academic papers
③Student Reporting and Discussion
It will be decided after consulting with participants for the first time, although it will be conducted on literature and historical materials related to ancient Japan and Korea.
The rapporteur is determined, and the participants will be asked to investigate the historical material submission and related historical materials/research literature of the sharing part, and discuss the matter with all participants based on the presentation materials.
1 | 初回ガイダンス First time guidance |
2 | 古代日韓関係史研究の現状ー日本古代史、朝鮮古代史それぞれの視点からー Current status of research on the history of ancient Japan-Korea relations |
3 | 史料・文献の講読と議論(1) Reading and discussing historical materials and literature(1) |
4 | 史料・文献の講読と議論(2) Reading and discussing historical materials and literature(2) |
5 | 史料・文献の講読と議論(3) Reading and discussing historical materials and literature(3) |
6 | 史料・文献の講読と議論(4) Reading and discussing historical materials and literature(4) |
7 | 史料・文献の講読と議論(5) Reading and discussing historical materials and literature(5) |
8 | 史料・文献の講読と議論(6) Reading and discussing historical materials and literature(6) |
9 | 史料・文献の講読と議論(7) Reading and discussing historical materials and literature(7) |
10 | 史料・文献の講読と議論(8) Reading and discussing historical materials and literature(8) |
11 | 史料・文献の講読と議論(9) Reading and discussing historical materials and literature(9) |
12 | 史料・文献の講読と議論(10) Reading and discussing historical materials and literature(10) |
13 | 史料・文献の講読と議論(11) Reading and discussing historical materials and literature(11) |
14 | 史料・文献の講読と議論(12) Reading and discussing historical materials and literature(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回ガイダンスで指示をする。
Give instructions with the first guidance.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(50%) 議論への参加と内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回ガイダンスで指示をする。 Give instructions with the first guidance. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 References will be introduced as appropriate in every class. |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。