日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PC332/PC332PC332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
福祉の歴史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS7510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Acquire knowledge of the history of welfare and be able to understand and explain the historical origins and structure of the various safety nets in contemporary society.
We are always taken care of by someone at some point in our lives. This course will study the historical origins of the various safety nets that support our lives, from informal mutual assistance by family and relatives, to institutionalized support mechanisms such as local and workplace communities, private charitable organizations, and welfare government organizations.
1 | ガイダンスとイントロダクション(自己紹介、文献の選定、担当振り分けなど) |
2 | 関連文献の講読および議論(1) |
3 | 関連文献の講読および議論(2) |
4 | 関連文献の講読および議論(3) |
5 | 関連文献の講読および議論(4) |
6 | 関連文献の講読および議論(5) |
7 | 関連文献の講読および議論(6) |
8 | 関連文献の講読および議論(7) |
9 | 関連文献の講読および議論(8) |
10 | 関連文献の講読および議論(9) |
11 | 受講生による研究発表(1) |
12 | 受講生による研究発表(2) |
13 | 受講生による研究発表(3) |
14 | 受講生による研究発表(4) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を事前に指示あるいは配布しますので、各自、授業前までに精読し、報告担当者はレジュメを用意してください。授業後は内容をふりかえり、論点を整理してください。また、自由発表の準備は各自計画的に進めておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(報告、議論への参加)(70%) 個人発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。文献は授業中に適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。文献は授業中に適宜指示します。 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
福祉の歴史に関する知識を獲得し、現代社会における様々なセーフティネットの歴史的成り立ちとその構造を理解し、説明できるようになる。
なお、前期課程よりも高度な知識・スキルを身に着けることを目標とする。
Acquire knowledge of the history of welfare and be able to understand and explain the historical origins and structure of the various safety nets in contemporary society.
私達は人生のどこかで必ず誰かの世話になっています。家族や親族によるインフォーマルな相互扶助から、地域や職場のコミュニティ、民間チャリティ団体や福祉行政組織などの制度化された支援の仕組みまで、私たちの生を支える様々なセーフティネットの歴史的成り立ちを学びます。
We are always taken care of by someone at some point in our lives. This course will study the historical origins of the various safety nets that support our lives, from informal mutual assistance by family and relatives, to institutionalized support mechanisms such as local and workplace communities, private charitable organizations, and welfare government organizations.
1 | ガイダンスとイントロダクション(自己紹介、文献の選定、担当振り分けなど) |
2 | 関連文献の講読および議論(1) |
3 | 関連文献の講読および議論(2) |
4 | 関連文献の講読および議論(3) |
5 | 関連文献の講読および議論(4) |
6 | 関連文献の講読および議論(5) |
7 | 関連文献の講読および議論(6) |
8 | 関連文献の講読および議論(7) |
9 | 関連文献の講読および議論(8) |
10 | 関連文献の講読および議論(9) |
11 | 受講生による研究発表(1) |
12 | 受講生による研究発表(2) |
13 | 受講生による研究発表(3) |
14 | 受講生による研究発表(4) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を事前に指示あるいは配布しますので、各自、授業前までに精読し、報告担当者はレジュメを用意してください。授業後は内容をふりかえり、論点を整理してください。また、自由発表の準備は各自計画的に進めておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(報告、議論への参加)(70%) 個人発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。文献は授業中に適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。文献は授業中に適宜指示します。 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。