日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code PF301
Theme・Subtitle 教育哲学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU7710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

 Through student presentations and literature readings, we will examine the fundamental question of the philosophy of education, "What is education for human beings in the first place?”
 The goal is for students to acquire more advanced knowledge, skills, and the ability to write papers than in the first semester.

【Course Contents】

This course is a philosophical study of "what education is. Themes such as the philosophy of education, principles of educational policy, educational ethics, moral education, and philosophy of special-needs education will be covered, basically through presentations and discussions by each participant.
This year, we will focus on the phenomenological studies on the relation between embodiment and narratives. The books of S. Gallagher and D. Hutto will be listed as the textbooks, but if students wish to collaborate on literature reading, that will be taken up as well. Students will also
give periodic presentations related to their master’s thesis or doctoral dissertation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:講義内容と方法の説明
2 受講者による発表(1)
3 受講者による発表(2)
4 受講者による発表(3)
5 受講者による発表(4)
6 受講者による発表(5)
7 受講者による発表(6)
8 受講者による発表(7)
9 受講者による発表(8)
10 受講者による発表(9)
11 受講者による発表(10)
12 受講者による発表(11)
13 受講者による発表(12)
14 まとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表の準備を怠らないこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
発表(複数回)(70%)
備考 (Notes)
最終レポートはかならず提出すること。すべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Gallagher, S. The Self and Its Disorders Oxford Univ Pr 2024 9780198873068
2 Hutto, D Radicalizing Enactivism: Basic Minds without Content The MIT Press 2012 9780262534642
3 Newen, A. et al. The Oxford Handbook of 4E Cognition Oxford 2018 0198735413
4 Gallagher, S. Performance/Art: The Venetian Lectures Mimesis International 2022 8869773361
その他 (Others)
それ以外は随時指定します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Steven M. Cahn Philosophy of Education: The Essential Texts Routledge 2009 9780415994408
2 Harvey Siegel The Oxford Handbook of Philosophy of Education Oxford 2012 0199915725
3 Randall Curren Philosophy of Education: An Anthology Wiley-Blackwell 2006 9781405130233
4 Nicholson, David W. Philosophy of Education in Action Routledge 2016 9781138843042
5 Bailey, R. et al. (ed.) The Sage handbook of Philosophy of Education Sage 2010 9781446270417
その他 (Others)
それ以外は随時指定します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

それぞれの独創性を養う指導をしていきますので、目的意識や動機をしっかりともってください。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC で資料を共有します。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。