日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PF343/PF343PF343 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
質的研究法概論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU7710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course provides an overview of the theoretical foundations of qualitative research methods, which have recently attracted attention in pedagogy and educational psychology, and deepens understanding of the procedures for conducting high-quality research.
In the first half of the semester, the students will learn about the theories of various qualitative research methods, and follow the process of interaction analysis to develop the necessary skills. In the second half of the semester, the literature will be reviewed, and the students will learn the criteria for writing a good qualitative research paper.
1 | Introduction of qualitative research |
2 | Background of qualitative research (1) |
3 | Background of qualitative research (2) |
4 | Collecting qualitative data |
5 | Reading and interpreting qualitative data |
6 | Initial coding of qualitative data |
7 | Making categories from qualitative data |
8 | Constructing a story from qualitative data |
9 | Reporting Standard (1) |
10 | Reporting Standard (2) |
11 | Reporting Standard (3) |
12 | Reporting Standard (4) |
13 | Evaluating qualitative research papers |
14 | Wrap up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストには必ず目を通してから授業を受けてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と授業参加度(30%) レジュメ1(15%) レジュメ2(15%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | サトウタツヤ他(編集) | 『質的研究法マッピング』 | 新曜社 | 2024 | 4788516470 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田泰樹他(編集) | 『エスノメソドロジー』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510623 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
教育学や教育心理学において近年注目されている質的研究法に関し、その多様な理論的基礎を概観し、より質の高い研究を行うための手続きの理解を深める。
This course provides an overview of the theoretical foundations of qualitative research methods, which have recently attracted attention in pedagogy and educational psychology, and deepens understanding of the procedures for conducting high-quality research.
学期の前半では、多様な質的研究法の理論について学んだ後、相互行為分析を例にとってその過程をたどって必要となるスキルを身につける。学期の後半では文献にあたり、質の高い質的研究論文を書くための基準について学ぶ。
In the first half of the semester, the students will learn about the theories of various qualitative research methods, and follow the process of interaction analysis to develop the necessary skills. In the second half of the semester, the literature will be reviewed, and the students will learn the criteria for writing a good qualitative research paper.
1 | Introduction of qualitative research |
2 | Background of qualitative research (1) |
3 | Background of qualitative research (2) |
4 | Collecting qualitative data |
5 | Reading and interpreting qualitative data |
6 | Initial coding of qualitative data |
7 | Making categories from qualitative data |
8 | Constructing a story from qualitative data |
9 | Reporting Standard (1) |
10 | Reporting Standard (2) |
11 | Reporting Standard (3) |
12 | Reporting Standard (4) |
13 | Evaluating qualitative research papers |
14 | Wrap up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストには必ず目を通してから授業を受けてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と授業参加度(30%) レジュメ1(15%) レジュメ2(15%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | サトウタツヤ他(編集) | 『質的研究法マッピング』 | 新曜社 | 2024 | 4788516470 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田泰樹他(編集) | 『エスノメソドロジー』 | 新曜社 | 2007 | 9784788510623 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。