日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PG311/PG311PG311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本近代文学における「詩」の位相 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL7310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The phase of "poetry" in modern Japanese literature will be explored. By examining the relationship between poetry and the subject of their research, each student will gain a solid knowledge of the position and role of "poetry" in modern Japanese literature, as well as a new perspective on their own research subject.
The class will be conducted in a seminar format.
Initially, the instructor will introduce a selection of poets and demonstrate the methodology for researching and discussing their poems.Subsequently, the class will be divided into three sections, with each section featuring a presentation on a particular poet and their oeuvre.
The presentations will center on a poet or a work of poetry related to the poet or the work of the author whose work is the subject of the research, with the objective of fostering a more profound comprehension of the poet or the work of the author whose work is the subject of the research.Each student will select a poet or a work of poetry on which to concentrate.
1 | オリエンテーション、発表分担 |
2 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション1 |
3 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション2 |
4 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション3 |
5 | 研究発表とディスカッション1 |
6 | 研究発表とディスカッション2 |
7 | 研究発表とディスカッション3 |
8 | 研究発表とディスカッション4 |
9 | 研究発表とディスカッション5 |
10 | 研究発表とディスカッション6 |
11 | 研究発表とディスカッション7 |
12 | 研究発表とディスカッション8 |
13 | 研究発表とディスカッション9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は毎回の研究発表課題に関する文学作品や詩をよく読み、その作品に対するイメージや解釈を自分なりに明確にしておく。
発表者はレジュメを自身で準備する。
それぞれ、研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 研究発表(35%) ディスカッションへの積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤邦彦 | 詩壇ジャーナリズムと詩人たち | 花鳥社 | 2025 | |
2 | 加藤邦彦 | 中原中也と詩の近代 | 角川学芸出版 | 2010 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
日本近代文学における「詩」の位相を探る。各自の研究対象と詩の関連を考察することによって、日本近代文学において「詩」がどのような位置にあり、どのような役割を果たしたかについて、それぞれが確かな知識を持つとともに、自身の研究対象への新たな視点を獲得することを目指す。
The phase of "poetry" in modern Japanese literature will be explored. By examining the relationship between poetry and the subject of their research, each student will gain a solid knowledge of the position and role of "poetry" in modern Japanese literature, as well as a new perspective on their own research subject.
この授業はゼミナール形式で行う。
まず、授業担当者が何名かの詩人を取り上げ、詩の研究方法や考察する際のポイントを示す。そのなかから、各自が研究発表を行なう際、どのような点に注意すればよいか身につける。
研究発表は、自分が研究対象とする作家や作品と関わりのある詩人や詩作品を取り上げ、その詩人や詩作品について考察するとともに、自分が研究対象とする作家についての理解を深める。どの詩人や詩作品を取り上げるかは、各自で決定する。
The class will be conducted in a seminar format.
Initially, the instructor will introduce a selection of poets and demonstrate the methodology for researching and discussing their poems.Subsequently, the class will be divided into three sections, with each section featuring a presentation on a particular poet and their oeuvre.
The presentations will center on a poet or a work of poetry related to the poet or the work of the author whose work is the subject of the research, with the objective of fostering a more profound comprehension of the poet or the work of the author whose work is the subject of the research.Each student will select a poet or a work of poetry on which to concentrate.
1 | オリエンテーション、発表分担 |
2 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション1 |
3 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション2 |
4 | 授業担当者による詩の読解とディスカッション3 |
5 | 研究発表とディスカッション1 |
6 | 研究発表とディスカッション2 |
7 | 研究発表とディスカッション3 |
8 | 研究発表とディスカッション4 |
9 | 研究発表とディスカッション5 |
10 | 研究発表とディスカッション6 |
11 | 研究発表とディスカッション7 |
12 | 研究発表とディスカッション8 |
13 | 研究発表とディスカッション9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は毎回の研究発表課題に関する文学作品や詩をよく読み、その作品に対するイメージや解釈を自分なりに明確にしておく。
発表者はレジュメを自身で準備する。
それぞれ、研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 研究発表(35%) ディスカッションへの積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤邦彦 | 詩壇ジャーナリズムと詩人たち | 花鳥社 | 2025 | |
2 | 加藤邦彦 | 中原中也と詩の近代 | 角川学芸出版 | 2010 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。