日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PG312/PG312PG312 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦後文学における「義」……貫戦期(trans-war regime)における日本文学の変容を意識しながら |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL7310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Mainly deals with postwar prose works. In doing so, we will consider the relationship between prose, time, and culture after the Great Kanto Earthquake to the Sino-Japanese War, the Asia-Pacific War, the GHQ occupation period, and the Cold War period. Through this discussion, I would like to think about the ``righteousness'' depicted in prose works.
We handle works by Kenji Miyazawa, Osamu Dazai, Kenzaburo Oe, Shichiro Fukazawa, and others.
The goal is to acquire more advanced knowledge and skills than the first semester.
This class will be held in a seminar format.
After theoretical research and mock classes, each student will present a research report on their thesis topic.
In theoretical research, we will focus on adaptation, and parody.
1 | オリエンテーション。研究課題、発表分担の確認。 |
2 | 理論研究1 |
3 | 理論研究2 |
4 | 模擬授業 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 理論研究3 |
13 | 理論研究4 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
理論研究及び受講生各自の研究発表関連テクストを共有し、あらかじめ予習してくる。
発表者はレジュメを準備してくる。
各自研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 研究発表(30%) ディスカッションへの積極的参加(30%) フォローアップ(10%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石川巧他編 | 『文学研究の扉をひらく』 | ひつじ書房 | 2023 | 4823411366 |
2 | リンダ・ハッチオン | 『アダプテーションの理論』 | 晃洋書房 | 2012 | 4771022674 |
3 | 大島丈志 | 『現代文化のなかの〈宮沢賢治〉』 | 新典社 | 2023 | 4787968696 |
4 | 尾崎真理子 | 『大江健三郎の「義」』 | 講談社 | 2022 | 4065284449 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
主として戦後の散文作品を扱う。その際には、関東大震災後、日中戦争、アジア・太平洋戦争、GHQ占領期、冷戦期における散文と時代と文化の関係を意識し考察する。考察を通じて、散文作品に描かれた「義」について考えていきたい。
宮沢賢治、太宰治、大江健三郎、深沢七郎らの作品を扱う。
前期課程よりも高度な知識、スキルを身に付けることを目標とする。
Mainly deals with postwar prose works. In doing so, we will consider the relationship between prose, time, and culture after the Great Kanto Earthquake to the Sino-Japanese War, the Asia-Pacific War, the GHQ occupation period, and the Cold War period. Through this discussion, I would like to think about the ``righteousness'' depicted in prose works.
We handle works by Kenji Miyazawa, Osamu Dazai, Kenzaburo Oe, Shichiro Fukazawa, and others.
The goal is to acquire more advanced knowledge and skills than the first semester.
この授業はゼミナール形式で行う。
理論研究と模擬授業の後に、各自の論文課題の研究報告を行う。
理論研究においてはアダプテーション・パロディについてとりあげる。
This class will be held in a seminar format.
After theoretical research and mock classes, each student will present a research report on their thesis topic.
In theoretical research, we will focus on adaptation, and parody.
1 | オリエンテーション。研究課題、発表分担の確認。 |
2 | 理論研究1 |
3 | 理論研究2 |
4 | 模擬授業 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 理論研究3 |
13 | 理論研究4 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
理論研究及び受講生各自の研究発表関連テクストを共有し、あらかじめ予習してくる。
発表者はレジュメを準備してくる。
各自研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 研究発表(30%) ディスカッションへの積極的参加(30%) フォローアップ(10%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石川巧他編 | 『文学研究の扉をひらく』 | ひつじ書房 | 2023 | 4823411366 |
2 | リンダ・ハッチオン | 『アダプテーションの理論』 | 晃洋書房 | 2012 | 4771022674 |
3 | 大島丈志 | 『現代文化のなかの〈宮沢賢治〉』 | 新典社 | 2023 | 4787968696 |
4 | 尾崎真理子 | 『大江健三郎の「義」』 | 講談社 | 2022 | 4065284449 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。