日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
QA310/QA310QA310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
公的統計の体系的理解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX7023 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
KA122経済統計特論2と合同授業 |
To provide a systematic understanding of core macroeconomic statistics. Students will learn how to use and analyze data, and deepen their understanding of national accounts.
The course aims to provide students with more advanced knowledge and skills than the first semester.
The System of National Accounts (SNA) is positioned as the core account of official statistics, and this course systematically studies balance of payments statistics, value-added trade indicators, financial statistics, productivity statistics, development indicators, etc., supply-use input-output table, government finance statistics, and macro statistics with a focus on the SNA. Industrial and product classifications will also be covered as necessary classifications for statistics. There will be two types of classes: one is in the form of reading in a circular format and the other is combined with exercises; students will be required to do many exercises and homework assignments using Excel, as well as to report on the textbook on a regular basis.
1 | テキストに基づく輪読・討論1 |
2 | テキストに基づく輪読・討論2 |
3 | テキストに基づく輪読・討論3 |
4 | テキストに基づく輪読・討論4 |
5 | テキストに基づく輪読・討論5 |
6 | テキストに基づく輪読・討論6 |
7 | テキストに基づく輪読・討論7 |
8 | テキストに基づく輪読・討論8 |
9 | テキストに基づく輪読・討論9 |
10 | テキストに基づく輪読・討論10 |
11 | テキストに基づく輪読・討論11 |
12 | テキストに基づく輪読・討論12 |
13 | テキストに基づく輪読・討論13 |
14 | テキストに基づく輪読・討論14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストは事前に読み、テキストに関する周辺の情報も調べてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の提出物(50%) 報告(30%) 討論(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業冒頭でテキストを選ぶ。授業では経済財政白書も参考にする。教科書以外に授業に必要な資料・データは、授業時に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ダイアン・コイル | 『GDP――〈小さくて大きな数字〉の歴史』 | みすず書房 | 2015 | 4622079119 |
2 | ポール シュライアー | 『OECD生産性測定マニュアル』 | 慶應義塾大学出版会 | 2009 | 4766413555 |
3 | François Lequiller,Derek Blades | Understanding National Accounts 2014 | Oecd Publishing | 2014 | 9264214623 |
4 | 宮川努 | 『生産性とは何か』 | ちくま新書 | 2018 | 9784480071897 |
その他 (Others) | |||||
授業内容は統計検定統計調査士試験と重複する部分があるため、統計調査士試験を受験してついでに資格取得することもお勧めできる。その場合、本学社会情報教育研究センターが提供している統計検定のHPを参考にする。 |
e-Stat HP,社会情報教育研究センターHPと各種指標も活用する。
経済統計のうち、コアとなるマクロの統計について体系だった理解できるようにする。データの利用方法、分析手法が習得され、国民経済計算に関する理解が深まる。
なお前期課程よりも高度な知識・スキルを身に付けることを目標にする。
To provide a systematic understanding of core macroeconomic statistics. Students will learn how to use and analyze data, and deepen their understanding of national accounts.
The course aims to provide students with more advanced knowledge and skills than the first semester.
国民経済計算体系(SNA)は公的統計のコア勘定として位置付けられている。SNAを中心に、国際収支統計・付加価値貿易指標、金融統計、生産性統計、開発指標等、供給使用産業連関表、政府財政統計、マクロの統計を体系的に学ぶ。統計に必要な分類として産業分類、生産物分類も扱う。授業は輪読形式のものと、演習形式も組み合わせたものと2種類ある。Excelを利用した演習や宿題を多く課すと同時に、テキストの報告を定期的に求める。
The System of National Accounts (SNA) is positioned as the core account of official statistics, and this course systematically studies balance of payments statistics, value-added trade indicators, financial statistics, productivity statistics, development indicators, etc., supply-use input-output table, government finance statistics, and macro statistics with a focus on the SNA. Industrial and product classifications will also be covered as necessary classifications for statistics. There will be two types of classes: one is in the form of reading in a circular format and the other is combined with exercises; students will be required to do many exercises and homework assignments using Excel, as well as to report on the textbook on a regular basis.
1 | テキストに基づく輪読・討論1 |
2 | テキストに基づく輪読・討論2 |
3 | テキストに基づく輪読・討論3 |
4 | テキストに基づく輪読・討論4 |
5 | テキストに基づく輪読・討論5 |
6 | テキストに基づく輪読・討論6 |
7 | テキストに基づく輪読・討論7 |
8 | テキストに基づく輪読・討論8 |
9 | テキストに基づく輪読・討論9 |
10 | テキストに基づく輪読・討論10 |
11 | テキストに基づく輪読・討論11 |
12 | テキストに基づく輪読・討論12 |
13 | テキストに基づく輪読・討論13 |
14 | テキストに基づく輪読・討論14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストは事前に読み、テキストに関する周辺の情報も調べてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の提出物(50%) 報告(30%) 討論(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業冒頭でテキストを選ぶ。授業では経済財政白書も参考にする。教科書以外に授業に必要な資料・データは、授業時に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ダイアン・コイル | 『GDP――〈小さくて大きな数字〉の歴史』 | みすず書房 | 2015 | 4622079119 |
2 | ポール シュライアー | 『OECD生産性測定マニュアル』 | 慶應義塾大学出版会 | 2009 | 4766413555 |
3 | François Lequiller,Derek Blades | Understanding National Accounts 2014 | Oecd Publishing | 2014 | 9264214623 |
4 | 宮川努 | 『生産性とは何か』 | ちくま新書 | 2018 | 9784480071897 |
その他 (Others) | |||||
授業内容は統計検定統計調査士試験と重複する部分があるため、統計調査士試験を受験してついでに資格取得することもお勧めできる。その場合、本学社会情報教育研究センターが提供している統計検定のHPを参考にする。 |
e-Stat HP,社会情報教育研究センターHPと各種指標も活用する。