日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
QA331/QA331QA331 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イノベーティブ福祉国家としてのデンマークの社会経済構造分析 (Analysis on socio-economic structure of Denmark as an innovative welfare state) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX7023 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
KA313社会政策特論1と合同授業 |
The "Innovative Welfare State" is the 21st century form of the welfare state. To analyze its structure, we will study labor-management relations and vocational training under labor-management partnership.
Innovative welfare states can be defined as "states in which the institutions and values of the welfare state promote innovative human resources and organizations, and in which innovation is easily induced. The Nordic countries can serve as models for innovative welfare states. Denmark, in particular, is a good model in terms of its well-developed vocational training system, high level of labor-management partnership, and small social disparities. It offers a model for Japan's "new capitalism," whose goal is a "virtuous circle of growth and distribution. In the spring semester, we will first examine the concept of Japan's "new capitalism" and also review research papers on Japan's vocational training system. Next, we will read a paper on Danish vocational training policy.
1 | イントロダクション |
2 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(1) |
3 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(2) |
4 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(3) |
5 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(1) |
6 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(2) |
7 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(3) |
8 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(4) |
9 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(5) |
10 | デンマーク労使関係と職業訓練(1) |
11 | デンマーク労使関係と職業訓練(2) |
12 | デンマーク労使関係と職業訓練(3) |
13 | デンマーク労使関係と職業訓練(4) |
14 | デンマーク労使関係と職業訓練(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
SlackとZoomを使用する。 |
指定した論文を予め読み、関係情報を収集した上で、授業に参加していただく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告とディスカッション(100%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Toben Andersen | Economic Performance in the Nordic World | University of Wisconsin Press | 2021 | 9788771985535 |
2 | Toben Andersen et.al. | The Danish Economy in a Global Context | Djoef Publishing | 2021 | 9780299333980 |
3 | Rolf Roenning et.al. | Innovation in Social Welfare and Human Services | Routledge | 2013 | 9780415731263 |
4 | Daniel Tröhler et.al. | The Nordic Education Model | Edward Elgar | 2020 | 9781788971225 |
5 | Lars Fuglsang et.al. | Framing Innovation in Public Service Sectors" | Routledge | 2021 | 9781315885612 |
その他 (Others) | |||||
上記はテキストの例である。日本語の論文を取り上げることもある。受講者の問題意識に基づいて選定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Antonio López Peláez | Social welfare programs and social work education at a crossroads : new approaches for a post-pandemic society | Routledge | 2024 | 9781032655536 |
2 | Aerschot | Activation Policies and the Protection of Individual Rights" | Ashgate | 2011 | 9781409401803 |
3 | Hemerijck | The Uses of Social Investment | Oxford | 2017 | 9780198790488 |
4 | 坂口緑 | 『多文化化するデンマークの社会統合:生涯学習が果たす役割とその可能性』 | 花伝社 | 2024 | 9784763421418 |
5 | 藤本昌代、山内麻里 他 | 『欧州の教育・雇用制度と若者のキャリア形成: 国境を越えた人材流動化と国際化への指針』 | 白桃書房 | 2019 | 9784561267317 |
6 | Lucio Baccaro | Trajectories of Neoliberal Transformation: European Industrial Relations Since the 1970s | Cambridge | 2017 | 9781107018723 |
7 | 村井誠人 | 『デンマークを知る70章』 | 明石書店 | 2024 | 9784750356891 |
デンマークを始めとする北欧諸国は高度の福祉国家とイノベーティブな経済活動を両立している。デンマークを対象として、福祉国家とイノベーションとの関係を把握し、「イノベーティブ福祉国家」の条件を明らかにする。前期課程よりも高度な知識・スキルを身に着けることを目標とする。
The "Innovative Welfare State" is the 21st century form of the welfare state. To analyze its structure, we will study labor-management relations and vocational training under labor-management partnership.
イノベーティブ福祉国家は「福祉国家の諸制度・諸価値によりイノベーティブな人材や組織が促進され、イノベーションが誘発されやすい国家」と定義できる。北欧諸国はイノベーティブ福祉国家のモデルになりうる国である。特にデンマークは発達した職業訓練制度、高い労使のパートナーシップ、小さい社会的格差という点でモデル国にふさわしい。日本の「新しい資本主義」が「成長と分配の好循環」を目標に掲げているが、そのモデルを提供している。春学期は、デンマーク経済の入門書(英語)を読み、その全体像を理解する。次いで、デンマークの職業訓練システムに関する学術論文(英文)を読む。
Innovative welfare states can be defined as "states in which the institutions and values of the welfare state promote innovative human resources and organizations, and in which innovation is easily induced. The Nordic countries can serve as models for innovative welfare states. Denmark, in particular, is a good model in terms of its well-developed vocational training system, high level of labor-management partnership, and small social disparities. It offers a model for Japan's "new capitalism," whose goal is a "virtuous circle of growth and distribution. In the spring semester, we will first examine the concept of Japan's "new capitalism" and also review research papers on Japan's vocational training system. Next, we will read a paper on Danish vocational training policy.
1 | イントロダクション |
2 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(1) |
3 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(2) |
4 | 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(3) |
5 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(1) |
6 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(2) |
7 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(3) |
8 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(4) |
9 | デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(5) |
10 | デンマーク労使関係と職業訓練(1) |
11 | デンマーク労使関係と職業訓練(2) |
12 | デンマーク労使関係と職業訓練(3) |
13 | デンマーク労使関係と職業訓練(4) |
14 | デンマーク労使関係と職業訓練(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
SlackとZoomを使用する。 |
指定した論文を予め読み、関係情報を収集した上で、授業に参加していただく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告とディスカッション(100%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Toben Andersen | Economic Performance in the Nordic World | University of Wisconsin Press | 2021 | 9788771985535 |
2 | Toben Andersen et.al. | The Danish Economy in a Global Context | Djoef Publishing | 2021 | 9780299333980 |
3 | Rolf Roenning et.al. | Innovation in Social Welfare and Human Services | Routledge | 2013 | 9780415731263 |
4 | Daniel Tröhler et.al. | The Nordic Education Model | Edward Elgar | 2020 | 9781788971225 |
5 | Lars Fuglsang et.al. | Framing Innovation in Public Service Sectors" | Routledge | 2021 | 9781315885612 |
その他 (Others) | |||||
上記はテキストの例である。日本語の論文を取り上げることもある。受講者の問題意識に基づいて選定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Antonio López Peláez | Social welfare programs and social work education at a crossroads : new approaches for a post-pandemic society | Routledge | 2024 | 9781032655536 |
2 | Aerschot | Activation Policies and the Protection of Individual Rights" | Ashgate | 2011 | 9781409401803 |
3 | Hemerijck | The Uses of Social Investment | Oxford | 2017 | 9780198790488 |
4 | 坂口緑 | 『多文化化するデンマークの社会統合:生涯学習が果たす役割とその可能性』 | 花伝社 | 2024 | 9784763421418 |
5 | 藤本昌代、山内麻里 他 | 『欧州の教育・雇用制度と若者のキャリア形成: 国境を越えた人材流動化と国際化への指針』 | 白桃書房 | 2019 | 9784561267317 |
6 | Lucio Baccaro | Trajectories of Neoliberal Transformation: European Industrial Relations Since the 1970s | Cambridge | 2017 | 9781107018723 |
7 | 村井誠人 | 『デンマークを知る70章』 | 明石書店 | 2024 | 9784750356891 |