日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Economics
Course Code QA331
Theme・Subtitle イノベーティブ福祉国家としてのデンマークの社会経済構造分析
(Analysis on socio-economic structure of Denmark as an innovative welfare state)
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン実施回は科目担当者に確認をすること
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX7023
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes KA313社会政策特論1と合同授業

【Course Objectives】

The "Innovative Welfare State" is the 21st century form of the welfare state. To analyze its structure, we will study labor-management relations and vocational training under labor-management partnership.

【Course Contents】

Innovative welfare states can be defined as "states in which the institutions and values of the welfare state promote innovative human resources and organizations, and in which innovation is easily induced. The Nordic countries can serve as models for innovative welfare states. Denmark, in particular, is a good model in terms of its well-developed vocational training system, high level of labor-management partnership, and small social disparities. It offers a model for Japan's "new capitalism," whose goal is a "virtuous circle of growth and distribution. In the spring semester, we will first examine the concept of Japan's "new capitalism" and also review research papers on Japan's vocational training system. Next, we will read a paper on Danish vocational training policy.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(1)
3 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(2)
4 入門北欧経済-『北欧世界の経済的パフォーマンス』Toben Andersen, "Economic Performance in the Nordic World"(3)
5 デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(1)
6 デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(2)
7 デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(3)
8 デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(4)
9 デンマーク経済概観 Toben Andersen, et.al."The Danish Economy in a Global Context"(5)
10 デンマーク労使関係と職業訓練(1)
11 デンマーク労使関係と職業訓練(2)
12 デンマーク労使関係と職業訓練(3)
13 デンマーク労使関係と職業訓練(4)
14 デンマーク労使関係と職業訓練(5)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
SlackとZoomを使用する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定した論文を予め読み、関係情報を収集した上で、授業に参加していただく。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告とディスカッション(100%)
備考 (Notes)
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Toben Andersen Economic Performance in the Nordic World University of Wisconsin Press 2021 9788771985535
2 Toben Andersen et.al. The Danish Economy in a Global Context Djoef Publishing 2021 9780299333980
3 Rolf Roenning et.al. Innovation in Social Welfare and Human Services Routledge 2013 9780415731263
4 Daniel Tröhler et.al. The Nordic Education Model Edward Elgar 2020 9781788971225
5 Lars Fuglsang et.al. Framing Innovation in Public Service Sectors" Routledge 2021 9781315885612
その他 (Others)
上記はテキストの例である。日本語の論文を取り上げることもある。受講者の問題意識に基づいて選定する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Antonio López Peláez Social welfare programs and social work education at a crossroads : new approaches for a post-pandemic society Routledge 2024 9781032655536
2 Aerschot Activation Policies and the Protection of Individual Rights" Ashgate 2011 9781409401803
3 Hemerijck The Uses of Social Investment Oxford 2017 9780198790488
4 坂口緑 『多文化化するデンマークの社会統合:生涯学習が果たす役割とその可能性』 花伝社 2024 9784763421418
5 藤本昌代、山内麻里 他 『欧州の教育・雇用制度と若者のキャリア形成: 国境を越えた人材流動化と国際化への指針』 白桃書房 2019 9784561267317
6 Lucio Baccaro Trajectories of Neoliberal Transformation: European Industrial Relations Since the 1970s Cambridge 2017 9781107018723
7 村井誠人 『デンマークを知る70章』 明石書店 2024 9784750356891

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】