日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Economics
Course Code QA333
Theme・Subtitle 日本の労使関係・雇用慣行
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン実施回は科目担当者に確認をすること
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX7023
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes KA315労働経済特論1と合同授業

【Course Objectives】

The course aims to provide students with an understanding of the characteristics and formation process of Japanese labor-management relations and employment practices, and to discuss how they have changed over the years. The course aims to provide students with more advanced knowledge and skills than the first semester.

【Course Contents】

Japanese-style employment practices are said to have driven the international competitiveness of Japanese companies in the past, but today the negative aspects are being emphasized. With the increase in the number of fixed-term employees and short-time workers, and the introduction of job-based pay and performance-based pay systems, long-term stable employment and seniority-based pay systems are often discussed as a product of the past.
In this course, we will first discuss what the Japanese employment system was in the process of its formation and examine the problems it has entailed. At the same time, we will clarify the characteristics of the Japanese wage system, skill development, and labor-management relations through international comparisons. In addition, this lecture will discuss how Japanese employment practices are changing qualitatively today, and look forward to the future of labor-management relations and employment practices.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 参加者による報告,議論(1)
3 参加者による報告,議論(2)
4 参加者による報告,議論(3)
5 参加者による報告,議論(4)
6 参加者による報告,議論(5)
7 参加者による報告,議論(6)
8 参加者による報告,議論(7)
9 参加者による報告,議論(8)
10 参加者による報告,議論(9)
11 参加者による報告,議論(10)
12 参加者による報告,議論(11)
13 参加者による報告,議論(12)
14 全体総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義のなかで適宜指示する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告および発言を総合的に評価する(100%)
備考 (Notes)
すべての評価方法において高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは参加者と相談して決める。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義のなかで適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】