日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Economics
Course Code QA341
Theme・Subtitle 日本と東アジアの経済成長史研究1
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン実施回は科目担当者に確認をすること
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX7023
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes KA325日本経済特論1と合同授業

【Course Objectives】

Post-war East Asian economy has experienced long period of high or compressed growth parallel to the cold war. From perspective of economic history, Japan, Taiwan, South Korea, China and their surrounding 4 regions and countries have achieved great economic growth based on industrialization despite lag in their progress. In human history this phenomenon is only observed in Easy Asia. Amidst this, Japan has constructed high-growth mechanism through the so-called investment cycle model. Through these, Japan has recorded roughly 10% annual growth from 1955 to crude oil crisis 1973. Although Japan seems like different country if we look at foreign capital inflow and high dependency on trade, it is still the prototype for high growth. Through comparative perspective, professor will clarify how these economic growth mechanisms work in Japan and East Asia, and why they had inevitably end.

【Course Contents】

Students will read South Manchurian Railway in East Asia: The Frontier of the Railway Empire (2021),“Manchukuo”: Thinking about the origins of China's industrialization (2023), The Historical Origins of The High Economic Growth in East Asia by Kazuo Hori (2016), The high-growth Economy in Japan by Takeda Haruhito (2011), and related papers. Students will examine the establishment of the prewar economic system and the postwar reorganization process as historical premises for postwar economic growth in East Asia. Specifically, the text will be determined in consultation with graduate students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』
3 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』
4 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』
5 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』
6 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』
7 関連論文および資料分析
8 関連論文および資料分析
9 関連論文および資料分析
10 関連論文および資料分析
11 関連論文および資料分析
12 関連論文および資料分析
13 関連論文および資料分析
14 中間まとめ―「高度成長」の歴史的条件

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参加者は交代でレポーターとなる。レポーターはもちろん、その他の参加者も熟読の上、必ず討論点を提出する。また、適宜討論内容を記録し、中間まとめレポートの材料とする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
ディスカッション技術など(60%)
備考 (Notes)
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 武田晴人・林采成 『歴史としての高成長:東アジアの経験』 京都大学出版会 2019 9784814002474
2 堀和生 『東アジア高度成長の歴史的展開』 京都大学出版会 2016 9784814000548
3 林采成 『東アジアのなかの満鉄:鉄道帝国のフロンティア』 名古屋大学出版会 2021 9784815810139
4 松本俊郎 『「満洲国」以後:中国工業化の源流を考える 名古屋大学出版会 2023 9784815811143

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】