日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
QM503/QM503QM503 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自律学習支援 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU7003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Research Methodology B and C are courses for students in the second semester of graduate school, and are positioned as pre-FD courses to learn the basics of education at universities and other institutions. In these courses, students learn the basics of educational design through the online program for acquiring educational improvement skills, acquire the fundamentals of conducting education at universities, and acquire various techniques to support proactive student learning as the next generation of university instructors by creating syllabi and ICT use plans for the courses they will be in charge of.
Learn how to promote autonomous learning through the use of ICT and the creation of learning spaces, etc., along with specific examples of how this can be done, and work on your own issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生が自分の学びと向き合うきっかけをつくる(1) |
3 | 学生が自分の学びと向き合うきっかけをつくる(2) |
4 | 自学自習を促すICT活用(1) |
5 | 自学自習を促すICT活用(2) |
6 | 自学自習を促すICT活用(3) |
7 | 学びの場を作る(1) |
8 | 学びの場を作る(2) |
9 | 学びの場を作る(3) |
10 | 学生を自己調整学習者に育てる(1) |
11 | 学生を自己調整学習者に育てる(2) |
12 | 学生を自己調整学習者に育てる(3) |
13 | 最終課題の発表と相互評価 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この科目はオンデマンド科目として展開されるが、この科目用に設置される掲示板への積極的な書き込みが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内課題(5%×14回)(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木 克明・美馬 のゆり(編著) | 『学習設計マニュアル: 「おとな」になるためのインストラクショナルデザイン』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830135 |
オンデマンド教材の配信は、週の初めに行われる。
リサーチメソドロジーBとCは、大学院後期課程の学生を対象とし、大学等で教育を行うための基礎を学ぶプレFDとして位置付けられる科目である。これらの科目では、教育改善スキル修得オンラインプログラムの活用を通じて教育設計学の基礎を学び、大学で教育を行う基礎を身につけ、担当予定科目のシラバス作成とICT利用計画などの作成を通して次世代の大学教員として主体的な学生の学びを支援するための諸技法を修得する。
Research Methodology B and C are courses for students in the second semester of graduate school, and are positioned as pre-FD courses to learn the basics of education at universities and other institutions. In these courses, students learn the basics of educational design through the online program for acquiring educational improvement skills, acquire the fundamentals of conducting education at universities, and acquire various techniques to support proactive student learning as the next generation of university instructors by creating syllabi and ICT use plans for the courses they will be in charge of.
学生の学びを促進するための工夫を学ぶ。ICTの活用、学びの場の構築などにより自律的学習をすすめるにはどうすべきかを、具体的な事例と共に学び、各自の課題として取り組む。
Learn how to promote autonomous learning through the use of ICT and the creation of learning spaces, etc., along with specific examples of how this can be done, and work on your own issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生が自分の学びと向き合うきっかけをつくる(1) |
3 | 学生が自分の学びと向き合うきっかけをつくる(2) |
4 | 自学自習を促すICT活用(1) |
5 | 自学自習を促すICT活用(2) |
6 | 自学自習を促すICT活用(3) |
7 | 学びの場を作る(1) |
8 | 学びの場を作る(2) |
9 | 学びの場を作る(3) |
10 | 学生を自己調整学習者に育てる(1) |
11 | 学生を自己調整学習者に育てる(2) |
12 | 学生を自己調整学習者に育てる(3) |
13 | 最終課題の発表と相互評価 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この科目はオンデマンド科目として展開されるが、この科目用に設置される掲示板への積極的な書き込みが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業内課題(5%×14回)(70%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木 克明・美馬 のゆり(編著) | 『学習設計マニュアル: 「おとな」になるためのインストラクショナルデザイン』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830135 |
オンデマンド教材の配信は、週の初めに行われる。