日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
RD102/RD102RD102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 , 土3/Sat.3, Sat.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS7190 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
LD102分子生物学概論と合同授業 |
Students will learn about regulatory mechanisms of bacterial cell division, morphogenesis and antibiotics resistance. These are regulated by supramolecular complexes. Students learn the functions and structures of supramolecular complexes.
The lecturer will lecture on prokaryotes, particularly with a focus on the advancing analysis of Escherichia coli. As needed, the lecturer will also introduce Bacillus subtilis, Streptococcus, Staphylococcus, thermophilic bacterium, etc. The lecturer will lecture about bacterial cell division, morphogenesis, antibiotics resistance and so on. Additionally, the students will read in turn recent, relevant papers as well as reviews, and discuss with their class members. The students will not only learn about the biological significance of phenomena, but also experimental methods.
1 | 序論 |
2 | バクテリア細胞の構造 |
3 | バクテリア細胞におけるタンパク質の局在 |
4 | バクテリアの分裂制御 |
5 | バクテリアの分裂制御 |
6 | バクテリアの形態形成制御 |
7 | バクテリアの形態形成制御 |
8 | バクテリアの薬剤耐性 |
9 | バクテリアの薬剤耐性 |
10 | 関連論文の紹介と討論 |
11 | 関連論文の紹介と討論 |
12 | 関連論文の紹介と討論 |
13 | 関連論文の紹介と討論 |
14 | 関連論文の紹介と討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する内容の総説を読み予習する(各回2時間)。関連する内容の論文を読み復習する(各回2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み,出席態度,発表,リアクションペーパーなど(100%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
原核生物の分裂と細胞形態形成制御機構、薬剤耐性などを学ぶ。どの制御もタンパク質超分子複合体によって行われており,これらのタンパク質の機能や構造などについて理解を深める。なお、前期課程よりも高度な知識・スキルを身に付けることを目標にする。
Students will learn about regulatory mechanisms of bacterial cell division, morphogenesis and antibiotics resistance. These are regulated by supramolecular complexes. Students learn the functions and structures of supramolecular complexes.
原核生物の中でもとくに解析の進んでいる大腸菌を中心に講義する。必要に応じて,枯草菌,連鎖球菌,ブドウ球菌、好熱細菌なども紹介する。原核生物の普遍的な細胞分裂,形態形成制御機構、薬剤耐性や,個々の細胞に特異的な制御機構について講義する。また、最新の関連論文及び総説を輪読し、受講者で討論しながら進める。現象の生物学的な意義だけでなく、実験方法についても学ぶ。
The lecturer will lecture on prokaryotes, particularly with a focus on the advancing analysis of Escherichia coli. As needed, the lecturer will also introduce Bacillus subtilis, Streptococcus, Staphylococcus, thermophilic bacterium, etc. The lecturer will lecture about bacterial cell division, morphogenesis, antibiotics resistance and so on. Additionally, the students will read in turn recent, relevant papers as well as reviews, and discuss with their class members. The students will not only learn about the biological significance of phenomena, but also experimental methods.
1 | 序論 |
2 | バクテリア細胞の構造 |
3 | バクテリア細胞におけるタンパク質の局在 |
4 | バクテリアの分裂制御 |
5 | バクテリアの分裂制御 |
6 | バクテリアの形態形成制御 |
7 | バクテリアの形態形成制御 |
8 | バクテリアの薬剤耐性 |
9 | バクテリアの薬剤耐性 |
10 | 関連論文の紹介と討論 |
11 | 関連論文の紹介と討論 |
12 | 関連論文の紹介と討論 |
13 | 関連論文の紹介と討論 |
14 | 関連論文の紹介と討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する内容の総説を読み予習する(各回2時間)。関連する内容の論文を読み復習する(各回2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み,出席態度,発表,リアクションペーパーなど(100%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |