日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SN202/SN202SN202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境教育、ESDにおける自然体験の心理学的・社会的影響 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
ハイフレックス/HyFlex |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG7210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程学生対象 |
In this class, we will focus on nature experience, which is one of the methods of environmental education and ESD, and explore its role and its psychological and social impact. In particular, we will analyse the mechanisms by which nature experience fosters a sense of awe, and its impact on the development of non-cognitive skills (resilience, self-control, and cooperation), and consider how this is linked to environmental education and the formation of a sustainable society.
In this lecture, students will learn from literature on environmental philosophy and environmental ethics in Japanese and English. After that we will examine materials on practical cases of environmental education in Japan and abroad and discuss the future of environmental education.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 環境問題概観 |
3 | 環境問題に関する国際的な取り組み |
4 | 環境教育の歴史 |
5 | 持続可能な開発のための教育(ESD:Education for Sustainable Development)の歴史 |
6 | 各国の環境教育やESDの事例 |
7 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(1) |
8 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(2) |
9 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(3) |
10 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(4) |
11 | 環境教育、ESDと自然体験と公園管理 |
12 | 環境教育、ESDと自然体験と自然学校やNPOの役割 |
13 | 環境教育、ESDと自然体験と観光 |
14 | 全体討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に参加する姿勢(70%) 哲学対話(30%) |
備考 (Notes) | ||
各評価方法において、前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
なし/None
本授業では、環境教育、ESDの手法の一つである自然体験に注目し、その役割とその心理学的・社会的影響について探求します。特に、自然体験が畏敬の念を醸成するメカニズムや、非認知能力(レジリエンス、自己制御、協調性)の発達への影響を分析し、それが環境教育や持続可能な社会の形成にどのように結びつくのかを考察します。
In this class, we will focus on nature experience, which is one of the methods of environmental education and ESD, and explore its role and its psychological and social impact. In particular, we will analyse the mechanisms by which nature experience fosters a sense of awe, and its impact on the development of non-cognitive skills (resilience, self-control, and cooperation), and consider how this is linked to environmental education and the formation of a sustainable society.
本講義では日本語または英語の環境思想・環境倫理の文献を教材に学ぶ。その上で、国内外の環境教育の実践事例に関する資料 を検討し、これからの環境教育について議論する。
In this lecture, students will learn from literature on environmental philosophy and environmental ethics in Japanese and English. After that we will examine materials on practical cases of environmental education in Japan and abroad and discuss the future of environmental education.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 環境問題概観 |
3 | 環境問題に関する国際的な取り組み |
4 | 環境教育の歴史 |
5 | 持続可能な開発のための教育(ESD:Education for Sustainable Development)の歴史 |
6 | 各国の環境教育やESDの事例 |
7 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(1) |
8 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(2) |
9 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(3) |
10 | 自然体験が人に与える影響に関する文献の精読(4) |
11 | 環境教育、ESDと自然体験と公園管理 |
12 | 環境教育、ESDと自然体験と自然学校やNPOの役割 |
13 | 環境教育、ESDと自然体験と観光 |
14 | 全体討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後に Canvas LMS 上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に参加する姿勢(70%) 哲学対話(30%) |
備考 (Notes) | ||
各評価方法において、前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
なし/None