日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Sport and Wellness
Course Code SN236
Theme・Subtitle 生物多様性と現代社会、そして私たちの暮らし
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWG7210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 後期課程学生対象

【Course Objectives】

Terms such as "SDGs," "environmentally symbiotic society," and "anthropocene" have come to appear on the front stage of political economy. These are reflections on economic activities that have neglected the environment, and are nothing but a common understanding that a new search is needed for the relationship between humans and nature. The "nature" recalled there is an "ecosystem" symbolized by biodiversity, but for many people in modern society, nature is an abstract existence. In order not to make the realization of the SDGs and an environmentally symbiotic society only empty words, we have to look back on our daily lives and choices from the perspective of biodiversity, and concretely raise our scientific and social literacy for nature.

【Course Contents】

"Biodiversity," which is often thought to be a distant issue, is actually a very familiar problem, and its future depends greatly on our lifestyle choices. By considering issues surrounding the natural environment from various viewpoints, this course will discuss the current state of human activities and the environment, the true meaning of sustainability, and consider an ideal social system. In addition, the students will be able to actually collect data and link it to conference presentations and writing papers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 生物多様性と持続可能性
Biodiversity and sustainability
2 人は自然をどのように利用してきたか(狩猟採集時代の痕跡から)
How people have used nature

Traces from the hunter-gatherer era
3 人は自然をどのように利用してきたか(日本列島の里山と文化の視点から)
How people have used nature

From the perspective of Satoyama and culture of the Japanese archipelago
4 食糧生産の現状1(有機農業と土壌生態系)
Current status of food production 1
Organic agriculture and soil ecosystem
5 種子と生命(遺伝資源の過去・現在・未来)
Seeds and life
Past, present and future of genetic resources
6 食糧生産の現状2(漁業と持続的資源管理)
Current status of food production 2
Fisheries and sustainable resource management
7 生物多様性を守る1(生息域と個体数管理の現状)
Protect biodiversity 1
Status of habitat and population management
8 生物多様性を守る2(外来種問題の現状)
Protect biodiversity 2
Current status of alien species problem
9 アニマルライツとアニマルウェルフェア(生命倫理の現在)
Animal rights and animal welfare
Current state of bioethics
10 公害と環境破壊
Pollution and environmental damage
11 再生可能エネルギーを検証する
Verify renewable energy
12 消費行動と環境共生型社会
Consumer behavior and an environment-friendly society
13 自然教育、環境教育の今
Current state of nature education and environmental education
14 総合討議
General debate

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

SDGs/環境共生型社会/持続可能性/人新世/グリーン経済/エネルギー/生物多様性などのーワードについて日ごろから関心を持ち調べておくこと。毎回の授業ごとに各自復習し、学んだことを翌週の授業冒頭で述べる。
Be interested in and research keywords such as SDGs/environmentally symbiotic society/sustainability/Anthropocene/green economy/energy/biodiversity on a daily basis. After each class, each student reviews on their own and presents what they have learned at the beginning of the following week's class.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加態度及びコメントペーパーの内容(50%)
議論における発言の論理性(20%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジェイン・ジェイコブス 『経済の本質』 日本経済新聞社 2013 9784532197018
2 宮永健太郎 『持続可能な発展の話』 岩波書店 2023 9784532197018

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】