日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SN859/SN859SN859 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
博士学位論文をまとめる。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
|
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG7630 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
副指導教授による研究指導 |
Students will be exposed to a variety of research areas, and will deepen their own research with an interdisciplinary perspective in mind. As part of this process, students will create an environment where graduate students can deepen their own research through friendly rivalry, while referring to other research by holding research presentations and opinion exchange meetings.
In addition to acquiring specialized knowledge in their own fields, students learn about related fields in order to acquire a broad perspective. In order to acquire the skills and techniques necessary to be an independent researcher, a variety of educational programs are developed.
1 | イントロダクション |
2 | 研究テーマ設定 |
3 | 研究テーマの妥当性検討 |
4 | 研究テーマ決定 |
5 | 先行研究に関する検討 |
6 | 研究方法についての検討 |
7 | 研究の進捗についての報告、討議 |
8 | 研究の進捗についての報告、修正 |
9 | 論文執筆状況の報告、討議 |
10 | 論文執筆状況の報告、修正 |
11 | 研究の進捗、論文執筆状況の報告、発表 |
12 | 研究の進捗、論文執筆状況の報告、再発表 |
13 | 研究および論文の最終確認 |
14 | 博士論文発表会の報告準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに関連する先行研究等の収集・抄読、研究科内外の研究会や学会等への参加や発表、そして博士学位修得に向けた論文の執筆を行う。同時に、研究科紀要や学会誌への論文投稿を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
年度初めに指導教授・副指導教授と相談のうえ提出される「研究題目・指導教授届」と、学期末に提出される「期末研究報告書」をもとに総合的な評価を行う。 (100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェリー・トーマス&ジャック・ネルソン 著, 宮下充政・片岡暁夫 監修 | 『最新 体育・スポーツ科学研究法』 | 大修館書店 | 1999 | 4469264032 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jerry R. Thomas, Ph.D. Martin, Philip E., Ph.D. Etnier, Jennifer L., Stephen J. Silverman | Research Methods in Physical Activity (English Edition) | Human Kinetics | 2022 | 1718213042 |
2 | 日本学術振興会編 | 『科学の健全な発展のために―誠実な科学者の心得―』 | 丸善出版 | 2015 | 4621089145 |
多様な研究領域に接し、学際的な観点も見据えながら自らの研究内容を深める。その一環として、院生同士の研究発表会や意見交換会などを設け、他の研究なども参考にしつつ、切磋琢磨して自身の研究を深める環境を作る。
Students will be exposed to a variety of research areas, and will deepen their own research with an interdisciplinary perspective in mind. As part of this process, students will create an environment where graduate students can deepen their own research through friendly rivalry, while referring to other research by holding research presentations and opinion exchange meetings.
各自の専門分野に関する専門的知識を身に付けると共に、幅広い視野を身に付けるための関連領域について学習する。また自立的な研究者として必要な能力や技法を身に付けるため、様々な教育プログラムを展開する。
In addition to acquiring specialized knowledge in their own fields, students learn about related fields in order to acquire a broad perspective. In order to acquire the skills and techniques necessary to be an independent researcher, a variety of educational programs are developed.
1 | イントロダクション |
2 | 研究テーマ設定 |
3 | 研究テーマの妥当性検討 |
4 | 研究テーマ決定 |
5 | 先行研究に関する検討 |
6 | 研究方法についての検討 |
7 | 研究の進捗についての報告、討議 |
8 | 研究の進捗についての報告、修正 |
9 | 論文執筆状況の報告、討議 |
10 | 論文執筆状況の報告、修正 |
11 | 研究の進捗、論文執筆状況の報告、発表 |
12 | 研究の進捗、論文執筆状況の報告、再発表 |
13 | 研究および論文の最終確認 |
14 | 博士論文発表会の報告準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに関連する先行研究等の収集・抄読、研究科内外の研究会や学会等への参加や発表、そして博士学位修得に向けた論文の執筆を行う。同時に、研究科紀要や学会誌への論文投稿を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
年度初めに指導教授・副指導教授と相談のうえ提出される「研究題目・指導教授届」と、学期末に提出される「期末研究報告書」をもとに総合的な評価を行う。 (100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェリー・トーマス&ジャック・ネルソン 著, 宮下充政・片岡暁夫 監修 | 『最新 体育・スポーツ科学研究法』 | 大修館書店 | 1999 | 4469264032 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Jerry R. Thomas, Ph.D. Martin, Philip E., Ph.D. Etnier, Jennifer L., Stephen J. Silverman | Research Methods in Physical Activity (English Edition) | Human Kinetics | 2022 | 1718213042 |
2 | 日本学術振興会編 | 『科学の健全な発展のために―誠実な科学者の心得―』 | 丸善出版 | 2015 | 4621089145 |