日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code SX101
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC7010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 前期課程「社会学基礎論」と合同授業.
他研究科生履修不可.

【Course Objectives】

The objective of this course is to introduce students to basic understanding of sociological theories required at the graduate level. It enables those who address empirical research, as well as those interested in theoretical issues, to consider individual study theoretically. The course also gives instruction on research ethics.

【Course Contents】

Sociology was shaped during the late 18th and early 19th centuries with bourgeois and industrial revolutions as backdrop and has prominently developed in the 20th century in the US. This course introduces students to sociological thoughts in the early days (Saint-Simon, August Comte, and Herbert Spencer), followed by conflict theory (Karl Marx), interactionism (Georg Simmel), and interpretive sociology (Max Weber) developed during the 19th and early 20th centuries in Europe, and describes trends of American sociology in the 20th century focusing on the Chicago School, structural functionalism, and the Columbia School of Quantitative Sociology; all three are the starting points of contemporary sociology.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 草創期の社会学:サンシモン、コント、スペンサー
3 闘争理論の源流:カール・マルクス
4 社会学的実証主義:エミール・デュルケム
5 相互作用と社会化の諸形式:ゲオルク・ジンメル
6 討論:マルクス、デュルケム、ジンメル
7 都市と社会改革:ロバート・パークとシカゴ学派
8 理解社会学:マックス・ヴェーバー
9 構造機能主義(1):タルコット・パーソンズ
10 討論:シカゴ学派、ヴェーバー、パーソンズ
11 構造機能主義(2):マートン(スメルサー)
12 計量社会学:ラザースフェルドとコロンビア学派
13 批判理論:実証主義論争
14 討論:マートン、ラザースフェルド、アドルノ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

リーディング・アサインメントにもとづく小レポート課題を授業期間中10回課す。また、討論の回までにそれまでの講義内容を復習し、疑問点を整理しておくこと。授業期間中に、JSPS研究倫理eラーニングコースを修了すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 小レポート10回分(70%)
授業へのリアクション(30%)
備考 (Notes)
eL CoRE(JSPS研究倫理eラーニングコース)を修了していない場合は、成績評価の対象としない。
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時にレジュメを配布する。リーディング・アサインメントの教材はCanvas LMS上でも利用できる。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 C.W.ミルズ 『社会学的想像力』 筑摩書房 2017年 4480097813
2 マルクス=エンゲルス 『共産党宣言 共産主義の原理』 大月書店 1952年
3 デュルケム 『社会学的方法の規準』 岩波書店 1978年 4003421434
4 松本康編 『都市社会学セレクション1 近代アーバニズム』 日本評論社 2011年 453558592
5 マックス・ヴェーバー 『社会学の根本概念』 岩波書店 1972年 4003420969
6 タルコット・パーソンズ 『社会体系論』 青木書店 1974年 425074017
7 ロバート・K・マートン 『社会理論と社会構造』 みすず書房 1961年 4622017059
その他 (Others)
8.ラザースフェルド他『ピープルズ・チョイス』芦書房、1987年
9.ハーバート・ブルーマー『シンボリック相互作用論』勁草書房、1991年
10.テオドール・W・アドルノ (著), カール・ポパー『社会科学の論理 新装版: ドイツ社会学における実証主義論争』
翻訳については、他の版を使用してもかまわないし、外国語訳を使用してもかまわない。入手不可能なものは、図書館を利用すること。詳細は第1回目に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

小レポート及びeL CoRE修了証の提出は原則としてCanvas LMSを使用する。

【注意事項 / Notice】