日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SX104/SX104SX104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
格差と不平等の社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC7010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程「社会階層論」と合同授業. |
This seminar aims to provide students with foundational knowledge for thinking about and discussing how inequality arises based on class, gender, race/ethnicity, and nationality through the Japanese and English literature on the study of social stratification. Students will be required to review the assigned literature and make a presentation with comments. Following the report by the student in charge, all students will engage in a discussion.
In the first session of the class, students will be assigned a literature review. The student in charge of the assigned session will review a specified range of texts or a selected Japanese/English article on social stratification and report it in class. Through these reports, students are expected to acquire knowledge of the basic concepts and theoretical frameworks of social stratification and inequality research.
1 | イントロダクション・分担の割り当て |
2 | 文献購読・ディスカッション |
3 | 文献購読・ディスカッション |
4 | 文献購読・ディスカッション |
5 | 文献購読・ディスカッション |
6 | 文献購読・ディスカッション |
7 | 文献購読・ディスカッション |
8 | 文献購読・ディスカッション |
9 | 文献購読・ディスカッション |
10 | 文献購読・ディスカッション |
11 | 文献購読・ディスカッション |
12 | 文献購読・ディスカッション |
13 | 文献購読・ディスカッション |
14 | 文献購読・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定文献は予め目を通しておくこと。発表担当者はレジュメを用意する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回での報告(60%) 授業への貢献(発言など)(20%) コメントシート(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Grusky, D. B. | Social Stratification: Class, Race and Gender in Sociological Perspective, Fourth Edition | Routledge | 2014 | 9780813346717 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業で案内する |
授業で扱う論文では高度な統計的手法が用いられている可能性があるが、そうした分析手法に関する予備的知識は要しない。
初回に授業の方針を説明し、割り当ても行うので、履修希望者は必ず出席すること。
この授業の目的は、社会階層研究の日本語・英語の文献を通して、出身階層やジェンダー、人種、国籍などによる格差がどのように生じているのかについて考えるための土台となる知識を身につけ、議論できるようになることにある。学生は割り当てられた文献のレビューを行い、コメントをつけてプレゼンを行うこと、またそのプレゼンに対しディスカッションを行うことが求められる。
前期課程よりも高度な知識・スキルを身に付けることを目標とする。
This seminar aims to provide students with foundational knowledge for thinking about and discussing how inequality arises based on class, gender, race/ethnicity, and nationality through the Japanese and English literature on the study of social stratification. Students will be required to review the assigned literature and make a presentation with comments. Following the report by the student in charge, all students will engage in a discussion.
授業では初回に担当を割り振り、担当回の学生は、予め社会階層に関するテキストの指定範囲、もしくは指定した日本語・英語論文のレビューを行い、授業で報告する。この報告を通し、社会階層と不平等研究の基本的な概念や理論的な枠組みの知識を身につけることが期待される。
In the first session of the class, students will be assigned a literature review. The student in charge of the assigned session will review a specified range of texts or a selected Japanese/English article on social stratification and report it in class. Through these reports, students are expected to acquire knowledge of the basic concepts and theoretical frameworks of social stratification and inequality research.
1 | イントロダクション・分担の割り当て |
2 | 文献購読・ディスカッション |
3 | 文献購読・ディスカッション |
4 | 文献購読・ディスカッション |
5 | 文献購読・ディスカッション |
6 | 文献購読・ディスカッション |
7 | 文献購読・ディスカッション |
8 | 文献購読・ディスカッション |
9 | 文献購読・ディスカッション |
10 | 文献購読・ディスカッション |
11 | 文献購読・ディスカッション |
12 | 文献購読・ディスカッション |
13 | 文献購読・ディスカッション |
14 | 文献購読・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定文献は予め目を通しておくこと。発表担当者はレジュメを用意する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回での報告(60%) 授業への貢献(発言など)(20%) コメントシート(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Grusky, D. B. | Social Stratification: Class, Race and Gender in Sociological Perspective, Fourth Edition | Routledge | 2014 | 9780813346717 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業で案内する |
授業で扱う論文では高度な統計的手法が用いられている可能性があるが、そうした分析手法に関する予備的知識は要しない。
初回に授業の方針を説明し、割り当ても行うので、履修希望者は必ず出席すること。