日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code SX104
Theme・Subtitle 格差と不平等の社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC7010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 前期課程「社会階層論」と合同授業.

【Course Objectives】

This seminar aims to provide students with foundational knowledge for thinking about and discussing how inequality arises based on class, gender, race/ethnicity, and nationality through the Japanese and English literature on the study of social stratification. Students will be required to review the assigned literature and make a presentation with comments. Following the report by the student in charge, all students will engage in a discussion.

【Course Contents】

In the first session of the class, students will be assigned a literature review. The student in charge of the assigned session will review a specified range of texts or a selected Japanese/English article on social stratification and report it in class. Through these reports, students are expected to acquire knowledge of the basic concepts and theoretical frameworks of social stratification and inequality research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション・分担の割り当て
2 文献購読・ディスカッション
3 文献購読・ディスカッション
4 文献購読・ディスカッション
5 文献購読・ディスカッション
6 文献購読・ディスカッション
7 文献購読・ディスカッション
8 文献購読・ディスカッション
9 文献購読・ディスカッション
10 文献購読・ディスカッション
11 文献購読・ディスカッション
12 文献購読・ディスカッション
13 文献購読・ディスカッション
14 文献購読・ディスカッション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定文献は予め目を通しておくこと。発表担当者はレジュメを用意する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 担当回での報告(60%)
授業への貢献(発言など)(20%)
コメントシート(20%)
備考 (Notes)
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Grusky, D. B. Social Stratification: Class, Race and Gender in Sociological Perspective, Fourth Edition Routledge 2014 9780813346717
その他 (Others)
初回の授業で案内する

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

授業で扱う論文では高度な統計的手法が用いられている可能性があるが、そうした分析手法に関する予備的知識は要しない。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

初回に授業の方針を説明し、割り当ても行うので、履修希望者は必ず出席すること。

【注意事項 / Notice】