日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SX107/SX107SX107 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC7010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程「社会老年学」と合同授業. |
Students will focus on understanding senior citizens living in aging society. Students will understand social gerontology by linking it with their doctoral thesis plans and be able to express this in oral reports and research reports.
In this class, students will select and present articles that they are interested in from the latest literature on social gerontology, and proceed in a format in which they discuss the content. Papers to be presented will be distributed in advance, and a resume summarizing the contents of the papers will be prepared on the day. The literature to be presented will be decided in consultation with the students.
1 | イントロダクション |
2 | 文献の発表とディスカッション |
3 | 文献の発表とディスカッション |
4 | 文献の発表とディスカッション |
5 | 文献の発表とディスカッション |
6 | 文献の発表とディスカッション |
7 | 文献の発表とディスカッション |
8 | 文献の発表とディスカッション |
9 | 文献の発表とディスカッション |
10 | 文献の発表とディスカッション |
11 | 文献の発表とディスカッション |
12 | 文献の発表とディスカッション |
13 | 文献の発表とディスカッション |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッションでは積極的な参加が期待される。 |
発表に基づきディスカッションを行うので、発表者は前もって議論すべき論点を整理してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表資料の準備と発表内容(60%) ディスカッションへの参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。関係資料など適宜、提供する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適時紹介する。 |
授業にPC を持参すること。
後期課程の学生は授業でのディスカッションをリードできるよう、積極的に参加すること。
「高齢社会における高齢者」の理解を中心に据え、社会老年学とはどういう学問であるのかを、自分の博士論文計画と関連させて理解し、それを口頭報告及びレポートで表現できるようになること。
Students will focus on understanding senior citizens living in aging society. Students will understand social gerontology by linking it with their doctoral thesis plans and be able to express this in oral reports and research reports.
この授業は、社会老年学の最新の文献から、受講者が興味・関心のある文献を選んで発表し、その内容についてディスカッションする形式で進める。発表する文献は事前に配布し、当日はその文献の内容をまとめたレジュメなどを用意する。発表する文献は受講者と協議して決定する。
In this class, students will select and present articles that they are interested in from the latest literature on social gerontology, and proceed in a format in which they discuss the content. Papers to be presented will be distributed in advance, and a resume summarizing the contents of the papers will be prepared on the day. The literature to be presented will be decided in consultation with the students.
1 | イントロダクション |
2 | 文献の発表とディスカッション |
3 | 文献の発表とディスカッション |
4 | 文献の発表とディスカッション |
5 | 文献の発表とディスカッション |
6 | 文献の発表とディスカッション |
7 | 文献の発表とディスカッション |
8 | 文献の発表とディスカッション |
9 | 文献の発表とディスカッション |
10 | 文献の発表とディスカッション |
11 | 文献の発表とディスカッション |
12 | 文献の発表とディスカッション |
13 | 文献の発表とディスカッション |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッションでは積極的な参加が期待される。 |
発表に基づきディスカッションを行うので、発表者は前もって議論すべき論点を整理してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表資料の準備と発表内容(60%) ディスカッションへの参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。関係資料など適宜、提供する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適時紹介する。 |
授業にPC を持参すること。
後期課程の学生は授業でのディスカッションをリードできるよう、積極的に参加すること。